Klasická matematika nevzbudzuje porozumenie medzi deťmi, či študentmi, ktorí by chceli pracovať s učiteľom, ktorý pracuje len v pracovných zošitoch. Viera v existenciu neomylných matematických vedomostí závisí od učiteľovej investície v učebný proces.
Hlavnou koncepciou Dienesovej teórie je hra. Dienes však uznáva špecifický typ hry definovanej ako: hra s vymedzenými pravidlami. Pri tejto hre nepredpokladá, ako býva pri hrách zvykom, že jeden musí byť víťaz a druhý porazený, ale predpokladá, že niektoré stratégie vyhrajú hru.
V teórii didaktických situácií je hra skôr ako problémová situácia, problém je nájsť spôsob, alebo stratégiu ako hru vyhrať. Nájdenie tejto stratégie je zakončené cez získavanie nejakých nových vedomostí alebo nových pochopení starých vedomostí a tieto vedomosti sú skutočným výsledkom pre víťaza - naučil sa niečo nové.