Teória výchovy - jej predmetom skúmania a záujmu je výchova. Výchova- je základným pedagogickým termínom. Je to proces zámerného pôsobenia na osobnosť, aby sa dosiahla pozitívna zmena v jeho vývine. Výchovu chápeme v užšom a širšom slova zmysle. Výchova v užšom slova zmysle - znamená všestranný rozvoj nonkognitívnych stránok osobnosti - nezahŕňa vzdelávanie, ide hlavne o mravný rozvoj. Výchova v širšom slova zmysle - sa chápe ako komplexný rozvoj, aj mravný aj rozumový rozvoj. Výchova - predstavuje systém, ktorý obsahuje a zahrňuje také prvky ako sú činitele výchovy, subjekt a objekt výchovy, obsah výchovy, ciele výchovy, výchovné prostriedky. Zaoberá sa aj princípmi, metódami, formami, a prostriedkami výchovy. Znaky výchovy : • Cieľavedomosť • Zámernosť • Formatívnosť Ďalším znakom výchovy je, že ju chápeme ako spoločenskú činnosť, pretože je vlastná len ľudom. Formovanie sa realizuje v škole, ale aj mimo nej, v rodine, v rôznych spoločenských, výchovných a kultúrnych inštitúciách. Metodika výchovy - je veda o metódach, postupoch, ktoré učiteľ, vychovávateľ používa pri využití podmienok, foriem a prostriedkov výchovy na dosiahnutie cieľov výchovy.