Trhový mechanizmus je sústava prvkov existujúcich na trhu, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú, čím vytvárajú určitý poriadok. Je to forma organizácie, pri ktorej sa dostávajú do kontaktov výrobcovia a spotrebitelia. Trhový mechanizmus má tri funkcie (sú to zároveň procesy, ktoré trhový mechanizmus tvoria): • proces utvárania dopytu • proces utvárania ponuky • proces utvárania trhovej rovnováhy (rovnovážnej ceny a rovnovážneho množstva) Trhový mechanizmus zahŕňa vzájomné vzťahy medzi výrobcami a spotrebiteľmi. Predstavuje súhrn vzťahov a procesov, ktoré napomáhajú koordináciu slobodných rozhodnutí jednotlivých ekonomických subjektov pri alokácií výrobných faktorov. Funguje samočinne za pomoci dopytu, ponuky a pôsobenia cien. Na základe interakcie dopytu a ponuky sa stanovuje rovnovážna cena tovaru, služby. K hlavným prvkom TM patria: • trhové subjekty • trh • konkurencia • dopyt • ponuka • rovnovážna cena My sme sa zamerali na vplyv krivky ponuky a dopytu pri substitučných a komplementárnych tovarov .