STRATEGICKÉ PLÁNOVANIE - má za úlohu stanoviť dlhodobé ciele (2-5r.). Charakteristické znaky SP: - je zamerane na dlhšie obdobie - je zásadného významu - je zamerané na udržiavanie trvalého náskoku pred konkurenciou - vyžaduje spoluprácu vrcholového managementu - ciele popisuje globálne - poskytuje východisko len malému množstvu stratégií Strategické otázky pri plánovaní: - na ktorú skupinu klientov sa chce banka zamerať? - mala by banka nerentabilne zložky svojich služieb radšej prestať ponúkať? - akú rolu by v budúcom poskytovaní služieb banky mohli zohrávať informač. technológie Rozdiel medzi SP a TP: SP má za úlohu stanoviť dlhodobé ciele, TP má za úlohu vypracovať potrebné aktivity k dosiahnutiu týchto cieľov - Etapy SP: - 1.Zámer - poslanie banky, najdôlež. aktivity banky, 2.SWOT - Analýza vlastných silných (dobre meno) a slabých stránok (nerozhodnosť), rizík (konkurencia) a príležitostí (rast trhu), 3.Ciele (finančné ciele - hypotéky, správa majetku. a komerčné ciele - leasing) a rámcové podmienky (organiz. zamestnancov, možnosti investovania), 4.Strateg. alternatívy - vychádza zo SWOT analýzy - strateg. prenikanie na trh - hlbšie preniknutie súčasných produktov na súčasné trhy, stratégia vývoja trhu - zameriava sa na preniknutie na nové trhy so súčasnými produktami, stratégia vývoja produktov - vyvíjanie nových produktov a následné uvádzanie na exist. trhy, stratégia diverzifikácie - expandovanie nových produktov na nové trhy, stratégia úplných služieb - kompletná ponuka produktov trhu - "full service", stratégia cieľových skupín - segmentácia produktov pre určené cieľové skupiny klientov, stratégia diferenciácie - odlíšenie jedinečnými produktami a vysokou kvalitou, stratégia cenového vedenia - zníženie nákladov vzhľadom ku konkurencii, strategické rozšírenie služieb - cenové vodcovstvo