Stratégia - jednotný, súhrnný a integrovaný plán, ktorý je navrhnutý, aby zabezpečil dosiahnutie základných cieľov podniku
Znaky: 1. cieľové smerovanie 2. systémový charakter 3. procesné smerovanie 4. reálna podstata 5. vyváženosť obsahu a formy 6. variantnosť riešenia 7. smerodajnosť pre ďalšie rozhodnutia 8. rozhodujúci význam z viacerých hľadísk
Vývojové fázy: FINANČNÉ PLÁNOVANIE - 50. - 60. roky, dôraz na krátkodobejšie cykly, lebo trhové prostredie bolo stabilné s dostatkom zdrojov, využíva sa rozpočtovníctvo a finančná kontrola
PREDPOVEDNE ORIENTOVANÉ PLÁNOVANIE - vzniká koncom 60. a začiatkom 70. rokov, dostatočný rozvoj ekonomiky, časové štruktúrovanie plánovanie, sústredenie sa na efektívne rozvrhovanie zdrojov
EXTERNE ORIENTOVANÉ PLÁNOVANIE - v druhej polovici 70. rokov, rozvoj svetovej ekonomiky nebol taký dynamický, začínajú sa skúmať príčiny a hľadajú sa nové možnosti a trhy, dostáva sa do popredia marketingový manažment, potreba dynamických reakcií na trhové zmeny a na variantnosť riešení, na zvýšenie úrovne strategického myslenia manažérov