Úlohou dejín pedagogiky a školstva je skúmať vznik a vývoj výchovno-vzdelávacích a najmä školských inštitúcií a názorov na výchovu a vzdelávanie, objavovať zákonitosti vývoja výchovy ako javu života spoločnosti a to v rozličných historických etapách vývoja spoločnosti a u rozličných geografických a národných celkov. Snaží sa postihnúť určité zákonitosti vývoja v oblasti výchovy a vzdelávania.
Dôležitým znakom analýzy jednotlivých udalostí dejín školstva a pedagogiky v svetovom, európskom i národnom meradle je, že prihliada na vzájomné vzťahy teórie a praxe. A pochopenie týchto vzťahov je východiskom komplexného chápania stavu a vývojových tendencií výchovných, vzdelávacích a školských ustanovizní a názorov i výchovu a vzdelávanie v istej historickej epoche. K nim sa viažu návrhy na reformy školstva a vzdelávania, školská politika a školské zákonodárstvo.