Najjednoduchšie kvalitu možno charakterizovať ako schopnosť uspokojiť očakávané požiadavky odberateľa. Cieľom komplexného manažérstva kvality je dlhodobý úspech dosahovaný prostredníctvom spokojného odberateľa, zisk všetkých členov organizácie a jej celková prosperita. Systém manažérstva kvality je spôsob, ako organizácia riadi a kontroluje tie podnikateľské činnosti, ktoré súvisia s kvalitou. Systémy manažérstva kvality sú súčasťou systémov riadenia organizácie. Všetky organizácie sa usilujú o určitý spôsob, ako viesť a riadiť svoju činnosť.
Systémy kvality slúžia na rozvíjanie povedomia, ako a prečo určité veci realizovať, a to tým, že dokumentujú postupy prác a dôkladne zaznamenávajú výsledky, ktoré poukazujú, čo bolo urobené.
Systém manažérstva kvality je skutočným návodom pre jednoznačné správanie sa organizácie v oblasti kvality. Rad noriem STN EN ISO 9000 odráža jeden z možných systémov manažérstva kvality. Nie je to systém, ktorý je nemenný a platí raz navždy. Je to systém, ktorý sa musí prispôsobovať meniacim sa podmienkam trhu, meniacim sa požiadavkám zákazníkov, či už odberateľov, alebo konečných spotrebiteľov produktov organizácie.
V Európe, ktorá v rámci Európskej únie odbúrava desaťročia pretrvávajúce bariéry a prechádza na voľný pohyb tovaru a pracovnej sily, je nevyhnutné zaviesť kritérium, ktoré zabezpečí ochranu spotrebiteľa.