Učiteľa - zo širokého hľadiska jeho profesijných daností chápeme ako nezastupiteľného činiteľa v oblasti realizácie komplexu výchovno - vyučovacieho procesu s dôrazom na výchovno - vedomostnú stránku, a to prostredníctvom súborov vyučovacích predmetov učebného plánu, konkretizovaných obsahom učiva učebných osnov v procesuálnych podmienkach školského vyučovania. V prospech učiteľa pred vychovávateľom hovorí aj historická, obrazne povedané, prvorodenosť jeho profesijnej prípravy, a to už aj za predpokladu, ak by sme základnú „štartovaciu čiaru“ pokladali napríklad historickú odôvodnenosť a praktickú využiteľnosť povedzme uceleného pedagogického systému Jána Amosa Komenského, na 17. storočie až neuveriteľne perfektného a precízneho. Logicky nám vychádza, že vývoj profesionality a odbornosti učiteľa mal optimálny časopriestor na kryštalizáciu a skvalitňovanie.