Pocit, že záujem o manažment kvality je prechodný, vyvracia exkurz do histórie, v z ktoré je možné vidieť, ako sa zrodila, diferencovala a vyvíjala potreba riadiť vlastnosti produktov. Prvá definícia kvality pochádza už od Aristotela, resp. z Biblie. Veľmi intenzívnym rozvojom prešli potom systémy zabezpečovania kvality v minulom storočí. Ako už bolo uvedené, v tomto storočí sa vystriedalo niekoľko spôsobov organizácie výroby a aj spôsobov zabezpečovania (riadenia) kvality. Od remeselnej výroby postavenej na priamych väzbách stelesnených remeselníkom s malou produktivitou, cez prvé výrobné linky so vznikom funkcie technickej kontroly, ktorá spôsobila pokles pocitu zodpovednosti za kvalitu až po 30. roky a vznik prvých štatistických metód kontroly. Model procesov s výberovou kontrolou sa však presadil až po vojne najprv v Japonsku, kde sa rozšíril aj na ostatné činnosti podniku, napr. predvýrobné etapy. Tak vznikol základ skutočných systémov kvality, označovaný Company Wide Quality Control (CWQC). Ďalším prepracovaním tejto koncepcie vznikol a vyvíja sa systém TQM, ktorý spojením s riadením starostlivosti o životné prostredie a bezpečnosť vytvorí Global Quality Management (GQM), resp. integrovaný manažment (IMS). Vo svetovom meradle sa ustálili tri základné koncepcie manažmentu kvality: koncepcia podnikových noriem (štandardov), koncepcia ISO, koncepcia TQM.