Pojem metóda je odvodený od gréckeho slova „ methodos“ ( cesta, spôsob ). Teda pod týmto pojmom rozumieme spôsob dosahovania určitých cieľov, ktoré si majster odbornej výchovy stanoví. Môžeme povedať, že vyučovacie metódy sú pre majstra odbornej výchovy „nástrojom“ práce, preto je konečný efekt vyučovacieho procesu do značnej miery ovplyvnený správnym výberom týchto metód. Ich výber a použitie je ovplyvnené najmä :
- obsahom učiva
- výchovno-vzdelávacím cieľom
- typom vyučovacej jednotky a etapou vyučovacieho procesu
- materiálno-technickým vybavením
- stupňom intelektuálnej i fyzickej vyspelosti žiakov
- osobnými vlastnosťami majstra odbornej výchovy
Treba zdôrazniť skutočnosť, že vyučovacia metóda nepôsobí len na rozumovú stránku jedinca, ale na jeho celú osobnosť. Z tohto vyplýva, že vyučovacie metódy neovplyvňujú len vzdelávací proces, ale aj výchovné ciele.