1. Uveďte, čo tvorí podstatu hodnotového vzťahu v marketingu?
Správanie zákazníka na trhu chápeme ako Hodnotový vzťah medzi úžitkom, ktorý mu poskytne ponúkaný produkt, a protihodnotou, ktorú musí zaň zaplatiť alebo poskytnúť. Identifikovanie tohto hodnotového vzťahu je najdôležitejšim prvkom marketingovej koncepcie. To zn.: • Identifikovať vhodný produkt pre zákazníka, čo predpokladá poznať jeho potreby a želania • komunikovať produkt, t.j. informovať o produkte a jeho vlastnostiach zákazníka (reklama,podpora predaja, vzťah s verejnosťou) • vytvoriť žiadaný produkt prostredníctvom vývoja a produkcie výrobkov a služieb • sprostredkovať produkt, t.j. distribúcia, predaj a služby
2. Definujte marketing, jeho cieľ a podstatu
Marketing sa chápe ako špecifický spôsob uskutočňovania činností, ktoré vedú k uspokojovaniu potrieb zákazníkov, a nielen ako predávanie. Cielom marketingu je poznať zákazníka a rozumieť mu tak dobre, že mu ponúkané produkty budú vyhovovať a bude ich akceptovať a požadovať na uspokojovane svojich potrieb.
3. Marketing sa často vymedzuje ako súhrn určitých činností. Vymenujte, o ktoré činnosti ide a podrobnejšie ich špecifikujte.
- Výskum trhu: (kúpne motívy zákazníkov, skúmanie reakcií zákazníkov, ekoskopický výskum, demoskopický výskum, cenový výskum, výskum odbytových ciest, výskum účinnosti reklamy) - Vývoj produktu: (vývoj produktov, vývoj konkurenčných produktov, vývoj komplementárnych produktov, vývoj cien produktov, vývoj techník predaja, vývoj kapacity trhu) - Aktivizácia predaja: (reklama, public relation, podpora predaja zmenou činnosti trhu, pultový predaj) - Osobný predaj: (samoobsluha, vo+ný výber, predajné automyty, obchodní zástupcovia, servis)
4. Prečo marketing je spojený s trhovou ekonomikou a ktoré sú základné prvky trhu
V prípade nedostatku prosuktov (výrobkov a služieb) v ekonomike netreba vyvíjať marketingové aktivity na ich realizáciu , naopak za týchto podm.sa obvykle uskutočnuje v záujme spravodlivého rozdelenia produktov, regulované rozďelovanie výrobkov, ale aj služieb rôzneho druhu. V tejto situácii trh neexistuje a nemôže ano fungovať. Marketing a marketingové činnosti sa uplatňujú až na určitom stupni rozvoja trhového hospodárstva. Marketing je teda charakteristickou črtou trhovej ekonomiky, vznikol ako jej produkt, t.j. ako dôsledok procesov uskutočňujúcich sa na trhu, to znamená v priestore, kde sa stretávajú tri základné zložky (subjekty) trhu: ponukam, dopyt a cena.