CIELE EDUKAČNÉHO PROCESU Ideálom výchovy a vzdelávania by mal byť dobrý (čestný, morálny, charakterný), múdry (vzdelaný, tvorivý), aktívny (samostatný, pracovitý, iniciatívny), šťastný (vyrovnaný, zdravý) a zodpovedný (v konaní voči sebe, ľuďom, životnému prostrediu) človek. (Milénium, 2002) Cieľ ako didaktická kategória Vedný odbor, ktorý sa vo všeobecnosti zaoberá problematikou cieľa, sa nazýva teleológia. Každá ľudská činnosť pokiaľ má byť účelná, musí byť opatrená určitým vopred stanoveným cieľom. Musí byť orientovaná na cieľ, cielená, cieľavedomá.
Cieľ predškolskej výchovy ▪ Cieľom predškolskej výchovy je zabezpečiť harmonický rozvoj osobnosti detí v súlade s ich potrebami, záujmami, možnosťami a vekovými zvláštnosťami a individuálnymi osobitosťami tak, aby sa mohli v šiestom roku svojho života vzdelávať v základnej škole. (Podhájecká) ▪ Cieľom predškolskej edukácie je rozvoj osobnosti dieťaťa a jeho: ▫ Individuálnych kvalít po stránke sociálno- afektívnej, kognitívnej a psychomotorickej v nadväznosti na genetické dispozície, proces zrenia, inteligenčné schopnosti, psychický, somatický, sociálno- emocionálny vývin a aktivitu dieťaťa.