V prvom rade to je požiadavka aby materiál a tým aj celá súčiastka bola odolná voči korózii, a to z toho dôvodu, že ventil sa bude používať v automobilovom priemysle. To znamená, že bude vystavený chemickým zmesiam plynov. Ďalej to je požiadavka, aby sa materiál dal zakaliť a popustiť na vysokú tvrdosť v rozmedzí 56-58 HRC, a to bez zmeny vonkajších rozmerov. Pre výrobu súčiastky je dôležité, aby sa dala ľahko opracovať, čo v praxi znamená, že materiál musíme tepelne spracovať tak aby sa dal dobre opracovať. Materiál musíme navrhnúť tak, aby sa ventil dal používať značne dlhý čas. Z ekonomického hľadiska by to mal byť materiál lacný a dostupný na domácom trhu. Tieto požiadavky je nutne dodržať, pretože po ich porušení resp. nerešpektovaní a zlom navrhnutí materiálu sa ventil môže znehodnotiť alebo vyrobiť nepodarok. Jeho odolnosť voči opotrebeniu musí byť vysoká, taktiež aj pevnosť, aby jeho životnosť bola čo najdlhšia. Húževnatosť ventilu spočíva v tom, aby sa nezdeformoval pri pohybe, pri veľkej teplote, ktorá vzniká pri spaľovacom procese. Žiarupevnosť ventilu je dôležitá aby odolával vysokej teplote pri spaľovacom procese.