Pedagogika - gr. pôvod vzniklo zo slova Paidagogos Pais - dieťa Ogoge - vedenie voditeľ detí Pedagogika je veda, kt. skúma podstatu a zákonitosti výchovy a vzdelania, objasňuje ciele, obsah, metódy a prostriedky výchovy a vzdelávania a stanovujú smernice na ich organizáciu a riadenie vzdelávania veda o výchove vznikla v Novoveku rozvíjala sa v rámci filozofie Vývoj pedagogiky 1.)Staroveké Grécko - Sokrates, Platón, Aristoteles Staroveký Rím - Cicero, Quintilianus rím. Filozof Napísal 1 knihu o vzelávaní - diallektika Kniha o výchove Rečníka 2.)Kresťanská pedag.- Augustín 5.st., Tomáš Akvinský 17.st. 3.)Renesancia a Humanizmus 14.st.- kritika stredovekej výchovy, vytvára sa nová konkurencia v popredí je človek Juan Luis Vives, Erazmus Rotterdamský, fr. Francios Rabelais 4.)Pedagogický realizmus 17.st.- vznikajú diela, že žiak sa učí poznatky potrebné pre život, hravé učenie striedavé s oddychom obsah vzdelania zaradil spoločenské a prírodné vedy John Locke 17.st. - výchova džentlmena teoreticky a prakticky pripravený pre život- gr. realizmus Jan Amos Komenský 28.3.1592 ako prvý utriedil poznatky o výchove a vzdelávaní Didaktika magna - Veľká didaktika základy pedagogickej teórie . Orbis pictus- Svet v obrazoch pedag. Realizmus - učebnica jazykov ilustrovaná 150 tém začínajú obrázkom. 5.)Osvietenstvo- J.J. Rousseau pedag. Naturalizmus fr. .osvietenstvo 18.st. diela Emil -výchovný proces svojho zverenca - človek je od prírody dobrý- naturalizmus spája výchovu s prírodou- dieťa je dobré, najlepšie obdobie života dieťaťa je detstvo, treba mu dať slobodu lebo aj dieťa je osobnosť.