Manažment - subjektívna, cieľavedomá a uvedomelá ľudská činnosť, ktorá vyplýva zo spoločenskej podstaty ekonomických procesov a spoločenskej deľby práce, ktorá smeruje k stanoveniu správnych cieľov, najvhodnejších ciest a prostriedkov pre ich dosiahnutie a ktorá zabezpečuje priebeh a realizáciu takto stanovenej činnosti.
Predmet - manažment zhromažďuje, analýzu, triedi a syntetizuje výsledky výskumov, zovšeobecňuje skúsenosti s riadiacej činnosti a hľadá odpovede na svoje problémy. Predmet manažmentu zahŕňa tieto otázky a problémy: a) zákonitosti procesu manažmentu - vzťah medzi subjektami a objektmi b) vplyv vonkajších podmienok - vzťahy medzi systémom a prírodným, spoločenským prostredím pôsobiacim na činnosť a vývoj tohto systému. Prírodné a spoločenské prostredie = faktory manažmentu (objektívne, subjektívne). c) subjekt - všeobecné požiadavky d) objekt - vyvolávateľ príkazov e) organizačný systém - prostredie- f) vzťahy medzi organizačnými systémami
Metódy manažmentu: a) prevzaté z filozofie - zákonitosti prebiehajúce v prírode b) metódy experimentu - východzie podmienky c) m. prieskumné - opak experimentu, hľadanie faktorov vyvolávajúci realitu, (riadený rozhovor - vopred pripravené otázky, dotazník - odpovede od respondentov) d) m. abstrakcie - zovšeobecňujú poznatky, vytvárajú všeobecne platné zásady e) m. prevzaté z kybernetiky - umožňujú pochopiť podstatu mechanizmu manažmentu a tak prejsť k vedeckým prístupom.