Princíp konštrukcie lana je známy už dávno, v priebehu vývoja jeho výroby a používania sa ale menili suroviny, z ktorých boli laná vyrábané. Prvé oceľové laná sú známe začiatkom 19. storočia. Vyrobenie a použitie prvého oceľového lana pre potreby zvislej dopravy v baníctve je známe z roku 1834, keď boli na šachte Carolina v Clausthale nasadené dve oceľové laná. O tento pokrok sa zaslúžil hlavný banský radca Wilhelm Albert. Už v roku 1836 bolo oceľové lano v prevádzke na Slovensku, a to na šachte Kristián v Banskej Štiavnici. V roku 1837 bola na šachte Piarg v Banskej Štiavnici zriadená prvá továreň na výrobu oceľových lán na základe podnetu komorného grófa Schweitzera. Laná sa najprv vyrábali ručne, od roku 1840 bol v prevádzke stroj na výrobu prameňov, ktorý si dal v tom istom roku patentovať viedenský mechanik Wurm. Dĺžka prvých lán bola len niekoľko desiatok metrov. Vývoj techniky výroby oceľových lán pokračoval pomerne rýchlo a už v roku 1850 bolo pre potreby železničnej prevádzky vyrobené lano o dĺžke 2 650 m.