V seminárnej práci som sa zaoberala vplyvom obchodných reťazcov na trh maloobchodu, na správanie sa spotrebiteľov (zákazníkov) a životné prostredie. Keďže bývam v lokalite (Bratislava - Petržalka), ktorá ,,prekypuje“ obchodnými reťazcami (Tesco, Carrefour, Terno, Lidl, Billa...), rozhodla som sa práve pre danú tému. Uskutočnila som aj malý prieskum, ktorý bol zameraný na zistenie, či malí a strední obchodníci dokážu čeliť tejto silnej konkurencii.
V trendoch národnej a medzinárodnej konkurencie možno na strane dodávateľov pozorovať narastajúci význam medzinárodných dodávok, na strane zákazníkov rastúcu medzinárodnú orientáciu, homogenizáciu dopytu, medzinárodne štandardizované požiadavky zákazníkov, ale i vplyv ostatných hospodárskych faktorov. Dochádza tak ku globalizácii ekonomických procesov, tj. prepojenosť ekonomických prostredí, ekonomík, rozvinutosť medzinárodných ekonomických vzťahov, medzinárodných tovarových i finančných trhov v celosvetovom meradle.
Existencia obchodných reťazcov je logický dôsledok práve procesu globalizácie. Trhy a výroba v rozličných krajinách sa stávajú od seba čoraz závislejšie vďaka dynamike obchodu s tovarom, službami a mobilnosti kapitálu a technológií.
Aj na Slovensku sa stávame svedkami prenikania cudzích výrobkov a služieb, cudzích kultúr, slovenské podniky sú vlastnené zahraničnými majiteľmi, slovenské subjekty sa stávajú členmi nadnárodných korporácií. I našu krajinu zastihla globalizácia. Typickým príkladom je existencia supermarketov, hypermarketov, prenikanie neustále nových obchodných reťazcov na náš trh.