Veľká skupina žiakov je vzdelávacích a výchovných inštitúcií beztrestne psychicky a fyzický týraná. Ich psychické a telesné zdravie je dlhodobo a niekedy nezvratne poškodzované. Medzinárodná dohoda o právach detí je v takomto prípade nepodstatná. Paradoxom je že deti sú nielen obete ale aj agresori, ktoré tieto obete týrajú. Hovorí sa tomu šikanovanie. V tejto knihe sa autor snaží riešiť sieť problémov mnohých žiakov prenasledovaných svojimi vrstovníkmi. Hovorí o šikanovaní a to nielen s teoretického pohľadu ale aj z praktického. Autor Dr. Michal Kolář, etoped a psychoterapeut sa zaoberá už mnoho rokov šikanovaním. Preto v tejto knihe je mnoho kauzistík a praktických príkladov obetí šikanovania.
V úvode do problematiky sa snaží zmapovať šikanovanie na školách, pričom pojem škola zahrňuje aj ostatné výchovné inštitúcie a zariadenia. Presne zmapovať šikanovanie je veľmi ťažké, pretože veľa prípadov zostáva neodhalená, aj napriek tomu, že začiatočné štádia šikanovania zasahujú veľkú časť školskej populácie. Chce poukázať na to, že šikanovanie sa vyskytuje vo väčšej či menšej miere na každom type školy a aj výchovných zariadeniach, dokonca aj kde by to nikto nepredpokladal. Ako príklad z praxe uvádza šikanovanie na škole pre telesne postihnutých. Zaoberá sa tu tiež postojom pedagógom ku šikanovaní. Pedagógovia nie sú dostatočnej miere teoreticky ani prakticky pripravení na zvládanie takýchto situácií. Dozvedajú sa o šikanovaní len ojedinele a to väčšinou vtedy, keď zachádza do extrému. Nemožno presne povedať či je vina v pedagógovi že nerozoznal šikanovanie, pretože so šikanovaním sa stretávame aj v zariadeniach kde je prísny dozor napr. vo vezeniach a výchovných ústavov. Táto kniha by mala byť metodickou príručkou pre pedagógov ako poskytnúť účinnú pomoc pri šikanovaní. Aby sa účinne ochránili deti na školách je nutne prelomiť neznalosť, zľahčovanie, popieranie a mlčanie.