Cieľom práce je priblížiť problematiku podnikania, objasniť základné podmienky a predpoklady na podnikanie, predstaviť základné pravidlá a požiadavky pre rozvoj podnikania. Väčšina považuje podnikanie za niečo jednoduché, prirodzené, je to považované za niečo čo zvládne každý. Nie je problém začať podnikať, ale pokračovať v podnikaní, rozvíjať svoj podnik vyžaduje teoretické poznatky a skúsenosti ale aj schopnosť adaptovať sa v neustále sa meniacom prostredí.
Podnikanie je slovo, ktoré vyjadruje odveký záujem jednotlivcov alebo skupín ľudí, zapájať sa do tvorivých, transformačných a hodnototvorných procesov, do rozvíjajúcej sa deľby práce a nadväzujúcich kooperačných a obchodných vzťahov. Súvisí s prirodzenou ľudskou túžbou bez rozdielu na vek, vzdelanie či profesiu po aktivite, využívaní svojich schopností, súťažení a úspešnosti.
Z právneho hľadiska pojem podnikanie upravuje Obchodný zákonník v §2 ods.1, kde sa definuje: Podnikaním sa rozumie sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť a za účelom dosiahnutia zisku.
Pri podnikaní sú dôležité aj osobnostné charakteristiky podnikateľa, ktoré predstavujú subjektívne predpoklady pre podnikanie. Medzi tieto črty patria iniciatívnosť, novátorstvo, potreba presadiť sa v kolektíve a konkurencii, schopnosť podstupovať riziko, pozitívna predstava o sebe, optimistický pohľad do budúcnosti, schopnosť riešiť problémy.