1. Podstata a významy /chápanie pojmu/ manažmentu Manažment je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva. Pre manažment je charakteristická jeho podnikateľská orientácia. Manažment neslúži len podnikaniu, ale uplatňuje sa aj v nepodnikateľských organizáciách. Pojem manažment má rozličné významy: - manažment ako praktická činnosť - manažment ako teória, či vedná disciplína - manažment ako osobitná skupina ľudí. Manažment možno charakterizovať aj ako sústavu princípov, metód, techník a postupov, ktoré používajú manažéri pri výkone svojej profesie. Manažment je interdisciplinárny vedný odbor. Pojem manažment sa používa i na označenie ľudí, ktorých poslaním je plniť manažérske funkcie. 2. Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi --------------------------------------------------- Manažment vznikol v Spojených štátoch amerických. V každom štáte sa prejavujú určité národné odlišnosti. Vytvorili sa určité systémy manažmentu vo svete, vznikli 2 nové systémy: - ZÁPADNÝ /europsko-americký systém/ - VÝCHODOÁZIJSKÝ /japonský systém/
Majú spoločný základ. Základné rozdiely medzi západným a japonským sú v 2 oblastiach: 1. odlišnosť riadenia na úrovni vlády a štátu 2. na úrovni podnikov, hlavným znakom u Američanov - individualizmus, u Japoncov - kolektivizmus, vychádzal z tradícií. V Japonsku má veľkú úlohu štát.
3. Klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov amerického manažmentu ------------------------------------------------------ Manažment sa začal formovať v Amerike, ktorá sa stala rýchlo industrializovaným štátom a jej výkony rástli na celkovom objeme produkcie. Každý prístup a smer teórie manažmentu je opodstatnený a má svoj význam. Hlavné prístupy, koncepcie teórie manažmentu:
1.tradičná - klasická teória manažmentu 2.behavioristická - neoklasická teória manažmentu,teória medziľud.vzťahov 3.“nová“, „moderná“ teória manažmentu 4.pragmatický - empirický prístup k manažmentu.