Surdopédia (z lat. surdus- hluchý, nepočujúci, z gr. paideia- výchova) je vedný odbor špeciálnej pedagogiky, ktorý sa zaoberá teóriou a praxou edukácie (výchovou, vyučovaním, vzdelávaním) sluchovo postihnutých osôb. Delí sa na pedagogiku nepočujúcich a nedoslýchavých. Prax pedagogiky sluchovo postihnutých sa zameriava predovšetkým na rozvoj komunikačných spôsobilostí, na rozvíjanie reči vo všetkých jej formách, t. j. orálnej, písanej, na rozvoj sluchovej pozornosti od útleho veku, ale aj psychických schopností a celej osobnosti sluchovo postihnutých osôb. Pedagogika sluchovo postihnutých má blízky vzťah k vedám jako fonetika, všeobecná pedagogika, špeciálna pedagogika - logopédia, psychopédia, liečebná pedagogika, pedagogická audiológia, neurológia, pediatria, foniatria, elektroakustika, patopsychológia, sociológia…