SPOTREBITEĽSTVO možno definovať dvomi odlišnými spôsobmi : 1. ako ekonomická nutnosť vzrastajúcej spotreby - čím viac niekto spotrebuje, tým je šťastnejší - čím viac krajina spotrebuje, tým je bohatšia - spotreba je nutná, nakoľko zabezpečuje vstrebávanie vzrastajúcej výroby 2. ako podpora záujmov spotrebiteľa - výroba a spotreba sú úzko spolu späté, jedna sa nemôže rozvíjať bez druhej
OCHRANA SPOTREBITEĽA Je organickou súčasťou spotrebiteľskej politiky, ktorá zahŕňa množstvo opatrení v prospech spotrebiteľa. V teórii i praxi sa však ochrana spotrebiteľa častejšie posudzuje samostatne a relatívne nezávisle od spotrebiteľskej politiky.
SPOTREBITEĽSKÁ POLITIKA Je u nás pomerne neznámy pojem, ktorý nevzbudzuje dôveru. Vo svete ide o odborný termín, ktorý vyjadruje spoločenské, ekonomické, komerčné, legislatívne a iné opatrenia, ktoré sa robia v záujme spotrebiteľa. Tento predstavuje osobnosť a občana, ktorý je na trhu v úlohe zákazníka, kupujúceho, konzumenta a na druhej strane je súčasne výrobcom alebo tvorcom spoločenských hodnôt.
SPOTREBITEĽSKÉ TEÓRIE Zahrňujú prístupy viacerých vedných odborov ku skúmaniu spotrebiteľstva, s osobitným dôrazom na spotrebiteľa. Tieto prístupy môžu byť na makro- a mikroekonomickej úrovni. Výsledky a poznatky v naznačených prístupoch sú rozsiahle a majú dlhú tradíciu. Prakticky sa preto nedajú súhrnne prezentovať.