1. Význam trhových cien a ich charakteristika v podnikaní
Podniky /inštitúcie/, kt. prvotným poslaním je (aj nie je ) tvorba zisku stoja pred problémom ako oceniť výrobky (služby). Pri stanovení cien vychádzajú z cieľov, kt. mienia dosiahnuť. Hlavným cieľom podniku je zisk, jeho maximalizácia, zvýšenie trhového podielu, rast objemu predaja, zabezpečenie rýchlej návratnosti investícií, špičková kvalita výrobkov,...
Cena - je dôležitým faktorom určujúcim podiel podniku na trhu (zisk závisí od toho za akú cenu podnik predáva výrobky (služby) )
- je vyjadrením „hodnoty“ tovaru (služby) /hodnota je daná faktickou, psychologickou užitočnosťou, spoločenským významom produktu a je určená peniazmi)
- je vyjadrením peňažnej úhrady zaplatená na trhu za predávaný výrobok
- je hodnotový nástroj /je to peň. suma dohodnutá pri kúpe a predaji tovaru medzi kupujúcim a predávajúcim - formujú ju dopyt a ponuka
- je to jediná časť marketingového mixu, kt. podniku prináša tržby, ostatné časti len náklady
- má pre každého človeka iný význam, neplatí len teória, že vyššie ceny znižujú dopyt naopak. Aj vysoká cena môže prilákať určitý okruh zákazníkov. Stanovenie nízkej ceny môže naopak niekedy zákazníkov odradiť, pretože vzbudzuje pochybnosti o tovare. Pri posudzovaní úrovne cien sú dôležité - psychologické faktory, príslušnosť k určitej sociálnej triede, vplyv preferenčných skupín,...