Vzdelanie je proces a výsledok osvojovania si systematických poznatkov, vedomostí a návykov. Predovšetkým v školách je spojený s výchovou sa zreteľom na charakter danej kultúry. Kvalita vzdelania nie je daná množstvom poznatkov, ale ich ucelenosťou a hĺbkou. Rôznorodosť európskych školských systémov vyplýva z rôznych tradícií a rôznej jazykovej kultúry. Torsten Husén (1993, s.33) uvádza, že „v pozadí súčasných premien európskeho školského vzdelania sú ako špecifické problémy spojené s európskou integráciou, tak aj problémy globálneho významu. V súvislosti s procesom európskej integrácie, spojeným s prehlbujúcou sa kooperáciou, pohybom obyvateľov, kultúrnymi stykmi, sa zvyšuje dôraz na výučbu cudzích jazykov či multikultúrne vzdelávanie emigrantov. Celosvetové trendy ako je urbanizácia, problematika rodiny predĺženie školskej dochádzky vyžadujú adekvátne premeny vo veľkosti, štruktúre a funkcii školy.“