Podnikanie sa neuskutočňuje vo vzduchoprázdnom priestore ale v určitom prostredí. V teórii manažmentu a podnikania sa vyskytujú dva názory na to, čo je to prostredie. Mnohí autori za organizačné prostredie pokladajú “všetky vonkajšie faktory a podmienky, ktoré môžu ovplyvňovať organizáciu” (Barney a Griffin, 1992), resp. “vonkajšie inštitúcie a sily, ktoré potenciálne ovplyvňujú prácu organizácie” (Robbins a Coulter, 1996).
Iní autori chápu pojem organizačného prostredia širšie, zahŕňajú doň nielen externé, ale aj vnútorné sily. Tak napríklad Ball a McCulloch (1996) charakterizujú prostredie tak, že sú to “všetky sily, ktoré obklopujú a ovplyvňujú život a rozvoj firmy”. Môžu to byť tak externé ako i interné sily.
Externé sily manažment podniku nemôže priamo ovplyvňovať a preto sa obyčajne nazývajú aj nekontrolovateľnými (neovládateľnými) silami. Môže ich ovplyvňovať len nepriamo, napríklad lobovaním za zmenu zákona a pod.
Na interné sily má manažment organizácie určitý vplyv, sú teda kontrolovateľnými (ovládateľnými) silami. Medzi interné sily patria podľa uvedených autorov výrobné faktory (kapitál, suroviny, ľudia) ako i činnosti organizácie (personalistika, financie, výroba a marketing).