1. Predmet a funkcie podnikateľskej etiky: - predmetom podnikateľskej etiky je oblasť konfliktu medzi ekonomickou a etickou racionalitou, medzi individuálnymi a všeobecnými záujmami, medzi princípom maximalizácie zisku a dobrom, resp. princípom spravodlivosti. Vznik a vývoj etiky je narušením neoklasickej paradigmy, podľa ktorej ekonomika a morálka predstavujú dva rôzne svety. Hlavné úlohy: • odhalenie fungujúcich etických noriem a princípov • konfrontácia fungujúcich princípov so želanými ľudskými hodnotami, t. j. s predstavami o dôstojnom, spravodlivom a dobrom živote • sformulovanie nových etických noriem a princípov • vypracovanie postupov na aplikáciu týchto noriem noriem a princípov do ekonomickej sféry na všetkých úrovniach riadenia
2. Aké etické smery poznáte? * deontologická etika * utilitaristická etika * etika ľudských práv * etika cnosti * etika diskurzu * etika zmýšľania * etika zodpovednosti * moderná etika
3. Charakterizujte etiku zodpovednosti: - nazýva sa ňou vnímanie zodpovednosti za predvídateľné dôvody svojho konania. - požaduje nielen sledovať vyššie princípy a normy, ale predovšetkým požaduje, aby subjekt vo svojom rozhodovaní uvažoval o dôsledkoch svojho konania a o prevzatí zodpovednosti za tieto dôsledky. Max Weber vzťahuje etiku zodpovednosti predovšetkým na povolanie politika. - myslieť na dôsledky svojho správania a byť pripravený prevziať za toto správanie zodpovednosť sa stáva nevyhnutnou etickou normou správania. - k najrozšírenejším definíciám patrí chápanie zodpovednosti ako trojjediného vzťahu: KTO? - ZA ČO? - PRED KÝM? - najčastejšie sa stretávame s právnou zodpovednosťou, ktorá sa týka povinnosti vyplývajúcich z úradných pozícií
4. Čo rozumieme pod teóriou stakeholderov? - je to teória záujmových skupín - vyjadruje, že podnik vystupuje ako subjekt zodpovednosti za svoje konanie a za dôsledky svojho konania vo vzťahu k rozličným skupinám - sú to také skupiny, bez podpory ktorých by nemohla organizácia ďalej existovať - sú to tie spoločenské skupiny, ktoré sú ovplyvňované činnosťou korporácie a samy túto činnosť ovplyvňujú * interné skupiny - akcionári, zamestnanci, manažéri * externé skupiny - zákazníci, spotrebitelia, dodávatelia, veritelia, konkurenti, vláda, regióny, spoločnosť