Pri tvorbe tejto práce som si vytýčila za cieľ v dostatočnej miere zhrnúť informácie o Johnovi Lockovi, jeho dobe, živote a diele. Pri analýze jeho diela som sa zamerala na štúdium jeho práce Úvahy o výchove, na základe ktorej som vytvorila záver - zhrnutie jeho pedagogických názorov.
Vychádzam pri tom z troch hlavných skupín prameňov: • diela Johna Locka obsahujúce jeho pedagogické názory • články z odborných časopisov, zaoberajúce sa problematikou Johna Locka a filozoficko - pedagogickým pozadím jeho doby • v podstatnej miere som čerpala z akademických zdrojov na Internete
Pre túto seminárnu prácu som si vybrala osobu Johna Locka a jeho pedagogický odkaz. John Locke patrí popri J. A. Komenskom, J. J. Rousseauovi a niekoľkých ďalších, medzi významné osobnosti 17. a 18. storočia s priamou účasťou na úsilí o vyvrátenie mocenských pozícií feudálnej aristokracie a položenie základov novodobej pedagogiky. Možno aj preto, lebo John Locke sa v moderných kultúrnych dejinách Európy neuplatňuje výlučne ako pedagogický mysliteľ. Popri svojej rozsiahlej rozmanitej praktickej činnosti, ktorú rozvíjal ako univerzitný učiteľ, lekár, vychovávateľ, diplomat, politik a ekonóm, prispieva svojou teoretickou prácou ku vzniku významného myšlienkového prúdu, ktorý prešiel takmer všetkými európskymi krajinami a je nazývaný osvietenstvom. I keď Lockove pedagogické názory nevzbudzujú tak všeobecný a široký vedecký záujem ako jeho práce z oblasti filozofie a teórie štátu, je nesporné, že i jeho pedagogické dielo zohralo vo vývoji pedagogického myslenia dôležitú rolu. K poznaniu jeho diela a pedagogických názorov nestačí len dielo samo. Je potrebné tiež uvažovať o dobe, v ktorej John Locke žil, aká bola úroveň školstva v Anglicku, ale tiež, z akej vrstvy Locke pochádzal. Skrátka, musíme aspoň v hrubých súvislostiach poznať ducha jeho doby. V nej sa odvíjajú filozofické, spoločenské; a v nemenšej miere tiež pedagogické tendencie. V práci si najprv predstavíme už spomínané dejinné súvislosti, život Johna Locka, jeho dielo a filozofické, a najmä pedagogické názory.