Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Etika a podniková kultúra

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Úvod

Vzťahom morálky a ekonomickej činnosti sa zaoberal už v staroveku Aristoteles, a po ňom mnohí filozofovia, teológovia a ekonómovia (napr. A. Smith). Etika podnikania vznikla ako samostatná disciplína v 70tych rokoch 20. storočia.

Bezprostredným podnetom pre vznik tejto disciplíny a veľkým záujmom o ňu boli škandály, či už išlo o nedostatočnú ochranu spotrebiteľa, podvodné machinácie, poškodzovanie životného prostredia, daňové úniky, zneužívanie informácií a mnoho ďalších.

Základným cieľom každého podniku v ekonomike trhového hospodárstva je dlhodobo dosahovať zisk. V posledných rokoch do popredia vystupujú poznatky, ktoré naznačujú, že okrem ekonomických faktorov resp. činiteľov do podnikového procesu významnou mierou zasahujú aj činitele sociologickej a psychologickej povahy. Na každý podnik ako celok by sa malo teda nazerať nie ako na „neživé stroje“, ale najmä ako na organizovanú skupinu ľudí s určitým spoločným cieľom. Takýto kulturologický prístup chápania podniku, ktorý cieľavedome presadzuje pravidlá, postoje, názory a spôsoby správania možno označiť ako hodnotovo orientovaná politika podniku a rozšíril sa najmä v 70. až 80. rokoch minulého storočia.
Hodnotenie (0x):