Registrácia | Prihlásiť

Vypracované otázky: Ekonomika sietí

Skryť detaily | Obľúbený
Príklady otázok z Ekonomiky sietí


1. Definujte kmitočtové spektrum
Kmitočtové spektrum ... je to ničím nenahraditeľný prírodný zdroj, ktorý je svojou podstatou medzinárodným a je vlastníctvom celého ľudstva. Na rozdiel od iných prírodných zdrojov má niektoré špecifické vlastnosti:
a. kmitočtové spektrum ako prírodný zdroj je využívané, ale nie je spotrebovávane. Nevyužitá alebo neefektívne využitá časť spektra znamená jeho plytvanie.
b. Žiadny ekonomický či politický subjekt nemôže využívať spektrum len podľa svojho uváženia. Dochádzalo by k vzájomnému rušeniu. Správa kmitočtového spektra vyžaduje pevné pridelenie jeho častí rôznym službám.
c. Spektrálny priestor ako prírodný zdroj môže byť znehodnocovaný znečisťovaním, napr. priemyselným rušením. Preto je nutné prijímať prísne opatrenia na jeho ochranu.

2. Čo rozumieme pod pojmom infraštruktúra
Infraštruktúra ... pod pojmom infraštruktúra zvyčajne rozumieme odvetvia, inštitúcie, ktoré sú nevyhnutným podkladom na zabezpečenie plynulého chodu vlastnej výroby v krajine (napr. doprava, pošta a telekomunikácie, energetika, vodné hospodárstvo, školstvo, zdravotníctvo). Z metodického hľadiska sa delí na výrobnú (napr. doprava, pošta a telekomunikácie, energetika) a sociálnu (školstvo, zdravotníctvo). Charakteristiky, ktoré definujú infraštruktúru:
a. kapitál
b. spoločná podstata
c. integrujúca úloha
d. podpora ekonomických činností (priama alebo nepriama)

3. Aké sú rozhodujúce determinanty dopytu v pošte a telekomunikáciách
K hlavným determinantom dopytu v pošte a telekomunikáciách patria:
- zmeny vo vlastnej ekonomike
- potreby a požiadavky spotrebiteľov
- ceny služieb
- ceny komplementárnych výrobkov a služieb vzhľadom na poštové a telekomunikačné služby
- dostupnosť a kapacitu alternatívnej techniky prenosu
- podmienky prístupu spotrebiteľov a rôznorodosť v spôsobe dodania

4. Čo rozumieme pod pojmom univerzálna služba?
Univerzálna služba – je to vlastne súbor služieb, ktoré je poskytovateľ univerzálnej služby povinný poskytovať trvalo v prístupových a kontaktných miestach za rovnakých podmienok, v určenej kvalite a za prijateľné ceny všetkým užívateľom.

5. Charakterizujte prirodzený monopol.
Prirodzený monopol ... firmy alebo odvetvia, ktorých priemerné náklady na jednotku produkcie klesajú s rastúcim objemom produkcie. Tzn. Že jedna firma dosahuje úspory z rozsahu pre celý objem trhového dopytu. Znamená to zároveň, že dosahujú také veľké úspory z rozsahu produkcie, že práve jediná firma vyrába svoje výrobky a služby najefektívnejšie. V prípade, že nie sú úspory z rozsahu prevádzky, výroby, veľké, nie je žiadny technologický dôvod vytvárať jedinú veľkú firmu namiesto viacerých malých firiem.
Hodnotenie (0x):