Registrácia | Prihlásiť

Vypracované otázky: Diagnostika, údržba a opravy vozidiel 1

Skryť detaily | Obľúbený


7. DIAGNOSTIKA VZNETOVEHO MOTORA
Technická stetoskopia-v rozsahu počuteľnosti je možné akustické kmity, vybudené činnosťou viac či menej opotrebovaných mechanizmov, snímať a využiť k diagnóze buď priamo alebo pomocou jednoduchého prístroja, technického stetoskopu. Vizuálna kontrola-dôkladná vonkajšia prehliadka diagnostikovaného motora mnohokrát odhalí poruchy, ktoré by sa napr. meracími prístrojmi veľmi ťažko zisťovali a použitie týchto prístrojov by bolo nákladne a neefektívne. Príkladom je unikanie mazacích olejov a iných kvapalín (chladiacej) netesnosťami bloku. olejovej vane, gumenných spojovacích dielov potrubia a pod. Únik oleja aj v malej miere vytvára spolu s usadeným prachom veľmi dobre viditeľnú stopu na povrchu príslušného prvku.Vizuálna kontrola sa ďalej sústreďuje na prehliadku príslušných povrchových plôch motora, kde hľadáme prípadné trhliny, ziavné deformácie, poškodenia a koróziu. Ďalej medzi vizuálne spôsoby kotroly patrí posúdenie napr. farby výfukových plynov motora. Farba výfukových plynov naftového motora svedčí do určitej miery o jeho technickom stave. Typický čierny dym je spôsobený vo väčšine prípadov nedostatkom vzduchu pri horení paliva. Technická endoskopia- v niektorých prípadoch poruchy vnútorných častí mechanizmu je možné použiť metódu vizuálneho posúdenia poškodenia pomocou špeciálneho prístroja - endoskopu. Základnou časťou endoskopu je sústava šošoviek okulára a objektívu a tubus rôznej dĺžky.
8. SUBJ. A OBJEKT. METÓDY DIAGNOSTIKY
Z hľadiska prevádzkovej spoľahlivosti na naftový motor jednu z podstatných skupín motorového vozidla. Na hospodárnosti a spoľahlivsoti jeho prevádzky do značnej miery závisí ekonomické využitie celého vozidla a z tohto taktiež plynú špecifické požiadavky na jeho diagnostiku. Dôraz je potrebné klásť na diagnostiku tých prvkov, ktorých technický stav má bezprostredný vplyv na výkon motora, spotrebu paliva a oleja. Ďalej je potrebné rešpektovať požiadavky na zloženie výfukových plynov, na hlučnosť a bezpečnosť prevádzky. Diagnostikou kompresného tlaku vo valci zisťujeme tesnosť spaľovacieho priestoru a od tejto tesnosti odvodzujeme mieru opotrebovania valcov, piestov, piestnych krúžkov, ventilov a ich sediel a tesnenie hlavy valcov. Opotrebovanie týchto dielov vedie k zníženiu výkonu motora, vyššej spotebe paliva a oleja a tiež k zvýšenému dymeniu motora. K meraniu kompresného tlaku sa používajú špeciálne manometre so spätným ventilom, ktorý umožňuje zastaviť ručičku po dosiahnutí maximálneho meraného tlaku. Diagnostika tesnosti spaľovacieho priestoru stlačeným vzduchom. Tento diagnostický úkon sa robí pomocou stlačeného vzduchu o pretlaku 0,3 až 0,4 MPa. Urobí sa demontáž vstrekovačov všetkých valcov motora. Postupne sa privádza stlačený vzduch do každého valca, piest skúšaného valca je v hornej úvrati. Diagnostika tesnosti piestovej skupiny zisťovaním prenikania plynov do kľukovej skrine motora. Diagnostika stavu motora zisťovaním spotreby motorového oleja. Diagnostika opotrebovania ložísk kľukového hriadeľa. Diagnostika vstrekovačov. Diagnostika predvstreku paliva. Diagnostika exhalátov vznetového motora.

Hodnotenie (0x):