Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Vypracované príklady na manažment (Projekt)

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady
Vypracovane priklady - projekt z manazmentu
- Rozhodovanie za istoty
- Rozhodovanie za rizika
- Rozhodovanie za neistoty (MINI-MAX, MAXI-MAX, Hurwicz, LaPlace, Savage)
- Analyza uzitku
- Hodnotenie a porovnavanie variantov
- Rozhodovacie stromy

1. PRÍKLAD
Firma sa rozhoduje, či začať vyrábať nový výrobok. Ak by ho chcela vyrábať, bolo by nutné postaviť nový závod, nakoľko súčasné výrobné kapacity sú nedostatočné. Výroba nového výrobku a teda aj výstavba new závodu je podmienená záujmom trhu o tento výrobok. Marketingové oddelenie firmy namodelovalo 10 možných situácií v odbyte new výrobku (ktoré sú dané stavmi okolia „S“).Odbyt stúpa po 100 000 kusoch

2. PRÍKLAD
Súkromný podnikateľ (farmár) kúpil väčšie množstvo pozemkov úrodnej pôdy a rozhodol sa rozšíriť svoje portfólio výrobkov (ovocia a zeleniny) o pestovanie jahôd. Od výskumného ústavu získal (kúpil) projekt, ktorý sa zaoberal výškou hektárových výnosov 4 odrôd jahôd (varianty „V“) v závislosti od klimatických podmienok. Bližšie o tom hovorí nasledovná tabuľka s hektárovými výnosmi v kg (dôsledky „D“). Stavy okolia „S“ predstavujú rôzne klimatické podmienky:

3. PRÍKLAD
Výrobca nábytku sa chce uplatniť na nových trhoch a preto zadal marketingovej firme zistiť prieskumom aký dopyt bude po jeho výrobkoch. Marketingová firma prišla s takýmto výsledkom možného predaja (stavy „S“) aj s pravdepodobnosťami odbytu.

4. PRÍKLAD
V podniku treba nahradiť starší stroj novším typom. Pri rozhodovaní je dôležité určiť, koľko výrobkov v kusoch možno s týmto novým strojom vyrobiť. Počet vyrobených kusov závisí aj od využiteľnosti,t.j. od produktívneho prevádzkového času nového stroja. Všetky uvažované typy strojov sú nové výrobky, takže nie sú k dispozícii údaje o údržbárskych prácach, opravách a prestojoch ,na základe ktorých by bolo možné určiť pravdepodobnosti a úlohu previesť na rozhodovanie za rizika, alebo istoty. V nasledujúcej rozhodovacej matici(R) sú uvedené množstvá výrobkov v kusoch ,ktoré môžu jednotlivé stroje vyrobiť v závislosti na ich využiteľnosti meranej podielom prestojov.

5. PRÍKLAD
Podnik pôsobiaci vo viacerých miestach Európy hľadá nové miesto pre zriadenie svojej pobočky. Do užšieho výberu vybral 4 mestá (oblasti) a k nim priradil 4 najdôležitejšie kritériá výberu – ročné dopravné náklady, mzdové náklady, daňové výhody a dotácia od štátu, kde pobočku zriadi. Tieto kritériá vzhľadom k variantom výberu nie sú presne zistené a okrem dopravných nákladov sú odhadnuté a dohodnuté len popisne, bez číselného udania. Hovorí o tom nasledovná tabuľka:  

6. PRÍKLAD
Subjekt rozhodovania sa rozhoduje sa o výbere zamestnania. Vyberá len z 2 variantov – buď sa zamestná v školstve alebo v súkromnej firme. Zhromaždil si nasledujúcich 8 kritérií výberu a stanovil nasledovnú bodovaciu stupnicu porovnania variantov (nie kritétií!) 1.......variant vyhovuje menej danému kritériu (získam menej voľbou daného variantu) 2.......variant vyhovuje viac danému kritériu (získam viac voľbou daného variantu)

7. PRÍKLAD
Pomocu metódy Rozhodovacieho stromu znázornite a vyriešte nasledovnú úlohu. Podnik stojí pred rozhodnutím, či postaviť novú výrobnú prevádzku, alebo len rekonštruovať súčasnú. K dispozícii má nasledovné informácie: náklady na výstavbu novej by boli 2 mil EUR, rekonštrukcia súčasnej 1 mil EUR. V obidvoch prípadoch (stavba aj rekonštrukcia) môžu nastať 2 situácie s ktorými podnik kalkuluje: buď bude dopyt po výrobkoch vysoký alebo nízky. Pri obidvoch variantoch- „výstavba“ aj „rekonštrukcia“ predstavuje nízky dopyt výnosy 100 tis EUR a vysoký dopyt výnosy 3,5 mil EUR. Ak by nastala situácia, že dopyt po výrobkoch je nízky, tak sa podnik môže rozhodnúť medzi 2 alternatívami (variantmi): buď začne vyvíjať nové výrobky, čo ho nákladovo zaťaží sumou 1,5 mil EUR, alebo zlepší kvalitu výrobkov súčasne vyrábaných, čo si vyžiada náklady vo výške 400 tis EUR. Toto rozhodnutie znova platí pre obidva varianty (aj výstavba aj rekonštrukcia). Po týchto dvoch krokoch (investícia do nových výrobkoch, resp. inovácia súčasných výrobkov) firma predpovedá 2 možné situácie v raste dopytu: buď vzbudí dopyt po výrobkoch vysoký alebo nízky. Vysoký dopyt predstavuje výnosy 2,5 mil EUR a nízky dopyt výnosy 100 tis EUR.  
Hodnotenie (0x):