Registrácia | Prihlásiť

Prednášky: Podstata a charakteristika podnikového plánovania

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Plánovať - z lat. PLANTA = náčrt (budovy)
- má 3 zákl. obsahové významy
1. všeobecné myšlienkové zaoberanie sa budúcnosťou
2. alternatívne možnosti postupu v budúcnosti v záujme dosiahnutia zmeny
3. výber jednej z možností pri prijímaní rozhodnutí

História plánovania
» H. FAYO - 1922 (Haward Bussines Revier) - článok o dlhodobom plánovaní
» 60. - 70. roky min. storočia - plánovanie ako fenomén rozvoja riadenia podnikov - strategické plánovanie
» 1974 - LINNEMAN, KENNEL - definovali 10 základných etáp plánovania

História plánovania je spojená i s rôznymi koncepciami makroekonomického plánovania a jeho prepojením s plánovaním podnikovým. Známe sú 2 systémy plánovania:
1. Direktívno - administratívny systém (bývalý ZSSR a krajiny východnej Európy)
tento systém predstavoval centrálne plánovanie (Štátna plánovacia komisia), kde úlohy jednotli- vých podnikom boli direktívne určené. Cieľom manažmentu bolo vybojovať nenáročný a nízky plán, získať čo najviac dotácií, skrývať rezervy a prejavovať čo najmenej iniciatívy.
2. Indikatívne plánovanie
ide pri ňom o výmenu informácií medzi vládou a súkromnými podnikmi, pričom vláda sa snaží podporiť tie varianty rozvoja, ktoré sú v súlade s jej politikou. Z ekonomickej oblasti sa tieto aktivity rozšírili i do oblasti vzdelávania, zdravotníctva, životného prostredia. V SR sa tieto formy plánovania neuplatňujú
Postavenie podnikového plánovania sa vo vyspelých ekonomikách menilo spolu so zmenou manažérskych teórií a praktík. Dnes prevláda strategický manažment.
Hodnotenie (0x):