V dnešnej dobe je farba bežne používaným výrazovým prostriedkom, a to nielen vo výtvarnom umení, ale aj v kinematografii a mnohých iných oblastiach ľudskej spoločnosti. Aj keď si jej vnímanie neuvedomujeme, vieme, že bez nej by bol náš život jednotvárny a fádny. Je integrálnou súčasťou všetkého, čo nás obklopuje. Prítomnosť farby je nám jasná, ale nie pre každého je úplne zrejmé, čo to farba vlastne je, aké zákonitosti vplývajú na to, že ju vidíme a aké účinky na nás má. Všetky tieto aspekty sa snaží táto práca objasniť.
Na základe poznatkov z metodológie filmovej vedy zhrnieme informácie o počiatkoch farebného filmu a jeho postupnom vývoji. Štúdium odborných filmových publikácií umožní zhrnutie najznámejších farebných procesov a techník spracovania, ktoré pomohli farebnému filmu napredovať. Prostredníctvom historicko-interpretatívneho prístupu objasníme vývoj daného aspektu v čase a pre lepšie pochopenie doplníme obrázkami, ktoré uľahčia osvojenie si danej problematiky. Jedna časť práce obsiahne problematiku fyziológie zraku, otázky farebného videnia a základné znaky a charakteristiky farieb ako celku. V inej časti sa zase zameriavame na vnímanie farieb a ich pôsobenie na človeka. Popíšeme základné účinky, hlavne psychologické a emocionálne, ale aj ich dosah na fyzický stav percipienta. Od toho odvodíme tradičné zákonitosti pôsobenia farieb v ľudských kultúrach a spoločenstvách a na príkladoch demonštrujeme ich rozšírenosť a rozmanitosť. Hlavným smerovaním práce je však dôraz na farbu ako filmový aspekt, výrazový prostriedok a tiež komunikatívny pohľad na funkciu farby v audiovizuálnom diele. Prostredníctvom semiotickej analýzy konkrétnych diel overíme platnosť teoretických konceptov o farebnej symbolike, o psychologických a emocionálnych účinkoch farieb, o ich funkcii v rámci príbehu a súvis so žánrom. Medzi vybrané filmy patria snímky Červená pustatina (r. Michelangelo Antonioni, 1964), Marnie (r. Alfred Hitchcock, 1964), Shining (r. Stanley Kubrick, 1980), Nebo (r. Tom Tykwer, 2002), Pleasantville: Mestečko zázrakov (r. Gary Ross, 1998), Andrej Rubľov (r. Andrej Tarkovski, 1966), Schindlerov zoznam (r. Steven Spielberg, 1993), Mesto bohov (r. Fernando Meirelles, Kátia Lund, 2002), Magická hlbočina (r. Luc Besson, 1988), Sin City - mesto hriechu (r. Robert Rodriguez, Frank Miller, Quentin Tarantino, 2005) a diela Krysztofa Kieślowského a Pedra Almodóvara.
Hlavným zameraním práce bude komplexná analýza fenoménu farby, jej pôsobenie vo filmovom priemysle a možnosť použiť ju vo filme ako naratívny, umelecký, estetický, či symbolický prostriedok, ktorý dokáže podporiť silu príbehu a jeho výpovednú hodnotu.