Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Rozvíjanie aktivity žiakov v učebnom procese

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady
Problémy a otázka motivácie sú staré ako ľudstvo samo. Ľudia si už v dávnej minulosti kládli otázky, čo je príčinou konania iných, ale aj ich vlastného konania. I v súčasnosti sa pýtame, prečo človek koná tak či onak, aké sú jeho dôvody alebo príčiny, ktoré ho vedú práve k tomu či onomu postupu.

Dôležitú úlohu tu zohrávajú motívy. Rôzni jedinci sa v tej istej situácii môžu správať rôzne alebo podobne a podobné motívy môžu vyvolať odlišné správanie. Spôsob motivovania ovplyvňuje rozdiely v ľudskom správaní a v jeho výsledkoch. Pri tých istých predpokladoch je možné dosiahnuť rozličné výsledky práve vďaka motivácii. Preto má motivácia dôležité postavenie vo výchovno vzdelávacom procese. Uľahčuje nielen učiteľovi prácu so žiakom, ale aj žiakovi osvojovanie si nových vedomostí. Čím máme mladších žiakov, tým je motivácia na vyučovaní potrebnejšia.

Hlavným prostriedkom motivácie v učebnej činnosti žiaka, sú učebné úlohy a učiteľ, ktorý žiakov neustále motivuje k samostnej, aktívnej a tvorivej práci. Jedným z dôležirých činiteľov v učebnom procese je osobnosť učiteľa.

Dobrý učiteľ musí poznať veľa spôsobov motivácie. Nemenej dôležitá v učebnom procese sa javí aj kvalifikácia učiteľa, jeho povaha, charakter, vlastnosti, temperament, štýl práce, a jeho vzťah k deťom.

Vhodná motivácia môže vyvolávať a udržiavať záujem žiaka o učenie, o daný predmet, o určitú učebnú činnosť. Naopak, používanie nevhodných motivačných činiteľov môže u žiaka brzdiť rozvíjanie vzťahu k učeniu, dokonca priamo vyvolávať nezáujem, či odpor k učeniu, učiteľ si musí uvedomiť, že rozvoj motivácie sa vždy napája na konkrétnu učebnú činnopť. Rozvoj motivácie bez činnosti neexistuje.

Myslím si, že skutočná profesionalita učiteľa okrem kvalifikácie a vedomostí vyplýva z jeho lásky k deťom, z jeho lásky k práci, z jeho tvorivého prístupu k sebe, deťom, vyučovnaniu a výchove.
Kľúčové slová:

aktivita

motivácia

žiaci

Hodnotenie (0x):