Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Trh práce a nezamestnanosť (ponuka, dopyt, mzdy, odbory)

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady
Seminárna práca popisuje trh práce a nezamestnanosť pred rokom 2006 globálne a aj na Slovensku.

Segmentácia trhu práce
Trh práce nie je jednotný, ale je segmentovaný. To znamená, že v každom odvetví, druhu práce, povolaní či profesii, aj v každom regióne, teda v každom segmente trhu práce, je vlastná štruktúra ponuky a štruktúra dopytu. Sú profesie, kde je prezamestnanosť, sú aj také kde je nedostatok kvalifikovaných odborníkov apod. Sú regióny, kde je 3% nezamestnanosť a sú aj také, kde je 30%.

Typológia trhu práce
1. Primárny trh práce je ten, kde sa sústreďujú lepšie a výhodnejšie pracovné príležitosti s vyššou prestížou poskytujúce lepšie podmienky profesionálneho rastu a väčšie a lepšie pracovné podmienky. Je tu malá nezamestnanosť, najčastejšie krátkodobá. Sú tu pracovné miesta s lepšou kvalifikáciou, ktorá vyžaduje špecifické schopnosti atď.

2. Sekundárny trh práce je charakterizovaný pracovnými miestami s nižšou prestížou a s nižšou mzdovou úrovňou. Je to trh menej stabilných pracovných príležitostí. Je tu vyššia nezamestnanosť a fluktuácia (snaha o zmenu zamestnania). Je tu malá možnosť zvyšovania kvalifikácie.

3. Formálny trh práce, je trh oficiálnych pracovných príležitostí, tak či onak kontrolovaný štátnymi inštitúciami, ktoré slúžia aj na jeho reguláciu.

4. Neformálny trh práce je väčšinou mimo kontrolu. Patria sem aktivity zaradené do tzv. šedej či čiernej ekonomiky, nelegálne podnikanie kriminálnej povahy, podnikanie obchádzajúce pracovné, či daňové zákony. Okrem toho sem patrí aj tzv. samozásobenie, domáce práce, susedská a rodinná výpomoc.

5. Externý trh práce je trh, na ktorom si podniky, zamestnávatelia konkurujú navzájom.

6. Interný trh práce vlastne nie je trhom v pravom zmysle slova. Je to „trh“ vo vnútri podnikov, rozmiesťovanie pracovníkov s pomocou administratívnych pravidiel a vopred stanovených cieľov. Je to obsadzovanie pracovných pozícií z vlastných zdrojov. Vlastní zamestnanci lepšie poznajú podnik, poznajú ľudí, sú oddaní zamestnávateľovi.

...
Hodnotenie (0x):