Registrácia | Prihlásiť

Študijný materiál: Strategický manažment - výcuc z kapitol na skúšku

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Strategický manažment - EUBA. Výcuc na skúšku od 4. kapitoly. 

4. PREDVÍDANIE VÝVOJA EXTERNÉHO PROSTREDIA
Charakteristika deterministických systémov a možnosti predvídania ich vývoja. 
- charakterizuje ich principiálna väzba medzi príčinou a následkom
- príčina spôsobuje obmedzený počet účinkov, je možné popísať vzťahy medzi konaním a jeho následkami počas primerane dlhého obdobia a v rámci primerane rozsiahleho počtu spojení v skúmanej štruktúre
- predpoveď vývoja takého systému je možná vtedy, keď budúce udalosti sú opakovaním minulosti a súčasnosti
- predpoveď nie je možná, keď budúcnosť je otvorená a príčiny, resp. aktivity spôsobujú neohraničený počet účinkov, resp. výsledkov

Charakteristika chaotických systémov a možnosti predvídania ich vývoja.
- v chaotických systémoch sa malé nepravidelnosti časom znásobujú v dôsledku nelineárnych vnútorných vzťahov a môžu vyvolať neočakávané veľké zmeny
- akákoľvek stabilita je len prechodná a krátkodobá
- predpovedanie vývoja takého systému sťažuje aplikácia ohraničeného súboru parametrov na neohraničené a premenlivé prostredie
- konvenčné plánovanie sa snaží problém predpovede vyriešiť dokonalejšími a zložitejšími modelmi a presnejšie opísať východiskové podmienky - to je však užitočné len pre krátke obdobie
- dlhodobé plánovanie v chaotických systémoch je v podstate nemožné

Charakteristika dvoch zásadných prístupov
• predvídanie budúcnosti
- príznačný pre západnú Európu a USA
- rigorózny, analytický a kvantitatívny prístup
- v jeho duchu západní manažéri hľadia na podnik ako na stroj na spracovanie informácií
- snažia sa predvídať, ako budú rôzne externé sily pravdepodobne ovplyvňovať a formovať trh
- potom zostavujú vykonávacie plány
- jej prednosťou je dostatok plánovacích techník: analýza PEST, odvetvová analýza, výskum trhu....
• vymýšlanie budúcnosti
- príznačný pre východnú Áziu
- subjektívny prístup a stavia na intuícii, tušeniach a originálnych nápadoch
- tvorivá imaginácia budúceho stavu
- tento tvorivý prístup nepredvída, čo bude, ale čo by ideálne mohlo byť, keby sa mohlo uskutočniť
- nemá zatiaľ k dispozícii prepracovaný súbor techník a nástrojov
...

5. ANALÝZA INTERNÉHO PROSTREDIA PODNIKU
Klasifikácia výsledkov analýzy vnútorného prostredia podniku. 
Interná analýza
- skúma a hodnotí vnútorné prostredie podniku
- spolu s externou analýzou tvoria východisko na formulovanie stratégie
- výsledky analýzy vnútorného prostredia sú natoľko rozmanité, že je vhodné a potrebné ich usporiadať a klasifikovať, aby sa dali prakticky použiť pre tvorbu stratégie
- hľadáme to, čo nás výrazne odlišuje od konkurencie – kmeňové schopnosti
- jej výsledky sa označujú ako sila a slabosti alebo prednosti a nedostatky
...
Hodnotenie (0x):