Registrácia | Prihlásiť

Študijný materiál: Hospodárska geografia - otázky ku skúške, prednášky a skriptá (TNUNI, FSEV, LZPM)

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Projekt obsahuje otázky ku skúške (iba zoznam, nevypracované, 31 otázok), ďalej prednášky a tiež skriptá Klierová.

PREDNÁŠKY:
I. Globálne problémy dneška
1. Globalizácia svetového hospodárstva

Hlavné črty globalizácie:
- etablovať sa na zahraničných trhoch,
- získať vstupy, minimalizovať náklady,
- zmiešané podniky (joint-ventures).
Faktory podporujúce proces globalizácie:
- technológie (zdroj nových poznatkov do výroby),
- liberalizácia svetového obchodu (znižovanie obmedzení v zahranično-obchodnej politike a investícií).
Účinky globalizácie:
- vyššia mobilita výrobných faktorov (pohyb kapitálu a pracovných síl, čím je vyššia tým ľahšie sa uskutočňujú operácie v zahraničnom obchode),
- viac krajín vstupujúcich do systému svetovej ekonomiky,
- miera intenzity súťaženia medzi firmami (snažia sa získať čo najvyšší zisk),
- prehlbovanie kooperácie a vzťahov medzi firmami (1. spolupráca, 2. konkurencia),
- viac krajín zaangažovaných do medzinárodného podnikania.
Prínos globalizácie pre svetové hospodárstvo:
- vyššia výkonnosť firiem a štátov (=> zisk, rast produktivity, využívanie komparatívnych výhod jednotlivých krajín),
- rozšírenie trhov a zníženie závislosti na domácom trhu.
Teritoriálne aspekty globalizácie:
- regionalizácia (smeruje k novému usporiadaniu ekonomík na svete, ekonomiky sa spájajú, 3 centrá - EÚ, USA, Japonsko),
- faktory určujúce hospodársko-politickú pozíciu blokov.

2. Integrácia a integračné procesy
Medzinárodná ekonomická integrácia:
- postup postupného vzájomného prepájania, prispôsobovania a zbližovania jednotlivých národných ekonomík,
- proces prehlbovania interdependencie (závislosti) medzi nimi,
- postupná transformácia národných ekonomických štruktúr na nové ekonomické štruktúry vznikajúceho regionálneho hospodárskeho komplexu, ktorý v dôsledku pôsobenia synergického efektu predstavuje:

• efektívnejšie využívanie výrobných faktorov,
• rast objemu kvality outputov,
• uspokojenie požiadaviek spotrebiteľov.
Kľúčové slová:

geografia

hospodárska geografia

Hodnotenie (0x):