Charakteristické znaky úspešného podniku Základné predpoklady úspešného podniku -zárukou trvalého úspechu podniku je prispôsobovanie sa -každá zmena so sebou prináša riziko -základným cieľom riadenia procesu plánovanej zmeny v podniku je jej úspešné uskutočnenie - riziko z neúspechu pri uskutočňovaní zmeny sa musí znižovať najmenšiu možnú mieru -riadenie zmien má väzbu na riadenie rizík a metódy znižovania rizík v podnikateľskom prostredí Základné faktory podmieňujúce úspech podniku Rôzne prístupy k hodnoteniu úspešnosti podniku: -koncepcia dokonalých podnikov (Peters, Waterman) -koncepcia kritických faktorov (Chung) -koncepcie kritických faktorov na základe systémových prístupov -tzv. modely excelencie EFQM -pyramída desiatich faktorov úspechu podniku v globalizovaných podmienkach (Schnabel) - berie do úvahy aj okolie podniku
A. Koncepcia dokonalých podnikov Úspešný podnik je ovplyvňovaný 7 vnútornými, vzájomne súvisiacimi faktormi, ktoré sa musia rovnomerne rozvíjať: -stratégia podniku; štruktúra podniku; spolupracovníci; schopnosti; štýl riadenia podniku; systémy a postupy podniku; zdieľané hodnoty (kultúra) podniku Tieto faktory úspechu definujú tzv. rámec 7S faktorov konzultačnej firmy McKinsey. A.1 Stratégia podniku Stratégia firmy vychádza: - z vízie podniku (predstava majiteľov) - z konkrétneho poslania podniku (výroba, poskytovanie služby) Hierarchická sústava stratégií podniku (nadväzujú na seba): -podnikateľská (corporate) stratégia -obchodné (business) stratégie -funkčné stratégie (stratégia rozvoja jednotl ivých funkcií vo firme), napr.: marketingová stratégia; stratégia riadenia výroby; stratégia informačných systémov a technológií; finančná stratégia; stratégia riadenia ľudských zdrojov; stratégia vedecko-technického rozvoja. Základné typy stratégií podniku Východisko: podstatou každej stratégie je určitá konkurenčná výhoda - potrebné vybrať určitú konkurenčnú výhodu na trh: -základné konkurenčné výhody:nízke náklady a odlišnosti. Možné stratégie (na získanie nadpriemernej výkonnosti): 1. stratégia vodcovského postavenia - v nízkych nákladoch (cost leadership strategy) - zameranie na nízke náklady pri nízkej cene výrobkov alebo služieb 2. stratégia odlišnosti (differentiation strategy) - zameranie na poskytovanie odlišných výrobkov alebo služieb / lepšie výrobky alebo služby za rovnakú cenu ako konkurencia) Zameranie na celé odvetvie (resp. na niekoľko jeho segmentov 3. fokus stratégie, stratégia cielenej diferenciácie (focus strategy) - dva varianty: -stratégia zamerania na náklady a -stratégia zamerania na odlíšenie Zameranie na úzky segment niektorého odvetvia Stratégia zameraná na nižšie náklady - dve možnosti: -stratégia vodcovského postavenia v nízkych nákladoch (na dosiahnutie minimálnych nákladov v celom odvetví) -stratégia zameraná na minimalizáciu nákladov (na dosiahnutie čo najnižších nákladov) A.2 Organizačná štruktúra podniku Základná úloha - optimálne rozdelenie úloh, kompetencií a právomoci v rámci podniku. Typy: ...