Registrácia | Prihlásiť

Poznámky: Poznámky z Podnikateľského rizika

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Charakteristické znaky úspešného podniku
Základné predpoklady úspešného podniku

-zárukou trvalého úspechu podniku je prispôsobovanie sa
-každá zmena so sebou prináša riziko
-základným cieľom riadenia procesu plánovanej zmeny v podniku je jej úspešné uskutočnenie - riziko z neúspechu pri uskutočňovaní zmeny sa musí znižovať najmenšiu možnú mieru
-riadenie zmien má väzbu na riadenie rizík a metódy znižovania rizík v podnikateľskom prostredí
Základné faktory podmieňujúce úspech podniku
Rôzne prístupy k hodnoteniu úspešnosti podniku:
-koncepcia dokonalých podnikov (Peters, Waterman) -koncepcia kritických faktorov (Chung)
-koncepcie kritických faktorov na základe systémových prístupov -tzv. modely excelencie EFQM
-pyramída desiatich faktorov úspechu podniku v globalizovaných podmienkach (Schnabel) - berie do úvahy aj okolie podniku

A. Koncepcia dokonalých podnikov
Úspešný podnik je ovplyvňovaný 7 vnútornými, vzájomne súvisiacimi faktormi, ktoré sa musia rovnomerne rozvíjať:
-stratégia podniku; štruktúra podniku; spolupracovníci; schopnosti; štýl riadenia podniku; systémy a postupy podniku; zdieľané hodnoty (kultúra) podniku
Tieto faktory úspechu definujú tzv. rámec 7S faktorov konzultačnej firmy McKinsey.

A.1 Stratégia podniku Stratégia firmy vychádza:
- z vízie podniku (predstava majiteľov) - z konkrétneho poslania podniku (výroba, poskytovanie služby)
Hierarchická sústava stratégií podniku (nadväzujú na seba): -podnikateľská (corporate) stratégia -obchodné (business) stratégie
-funkčné stratégie (stratégia rozvoja jednotl ivých funkcií vo firme), napr.: marketingová stratégia; stratégia riadenia výroby; stratégia informačných systémov a technológií; finančná stratégia; stratégia riadenia ľudských zdrojov; stratégia vedecko-technického rozvoja.
Základné typy stratégií podniku
Východisko: podstatou každej stratégie je určitá konkurenčná výhoda - potrebné vybrať určitú konkurenčnú výhodu na trh:
-základné konkurenčné výhody:nízke náklady a odlišnosti.
Možné stratégie (na získanie nadpriemernej výkonnosti):
1. stratégia vodcovského postavenia - v nízkych nákladoch (cost leadership strategy) - zameranie na nízke náklady pri nízkej cene výrobkov alebo služieb
2. stratégia odlišnosti (differentiation strategy) - zameranie na poskytovanie odlišných výrobkov alebo služieb / lepšie výrobky alebo služby za rovnakú cenu ako konkurencia)
Zameranie na celé odvetvie (resp. na niekoľko jeho segmentov
3. fokus stratégie, stratégia cielenej diferenciácie (focus strategy) - dva varianty:
-stratégia zamerania na náklady a -stratégia zamerania na odlíšenie
Zameranie na úzky segment niektorého odvetvia
Stratégia zameraná na nižšie náklady - dve možnosti:
-stratégia vodcovského postavenia v nízkych nákladoch (na dosiahnutie minimálnych nákladov v celom odvetví)
-stratégia zameraná na minimalizáciu nákladov (na dosiahnutie čo najnižších nákladov)

A.2 Organizačná štruktúra podniku
Základná úloha - optimálne rozdelenie úloh, kompetencií a právomoci v rámci podniku. Typy:
...
Hodnotenie (0x):