1 DEJINY ANTICKEJ FILOZOFIE Za účelom priblíženia danej problematiky sa budeme v nasledujúcej kapitole zaoberať obdobím, ktoré je považované za obdobie vzniku filozofie ako takej, v ktorom sa spolu s filozofiou začínala vyvíjať aj pedagogika. Staroveký filozofi hlboko a tvorivo premýšľajúci o dôležitých otázkach, priniesli nové myšlienky o tom, ako vznikol svet, čím sa zaslúžili o rozvoj vzdelanosti a ovplyvnili aj dejiny výchovy a vzdelania. Je zrejmé, že človek sa odjakživa zamýšľal nad zmyslom života, nad životom ako takým a snažil na nájsť odpovede na svoje otázky, ktoré ho trápili. V súčasnosti nazývame tieto otázky filozofickými. Popelová (1980) tieto otázky rozdelila do nasledujúcich kategórií, a to otázky: - ontologické ‒ zaoberajúce sa podstatou bytia a sú základom všetkých ostatných otázok, - kozmologické ‒ zaoberajúce sa okolitým svetom a jeho kolobehom, - gnozeologické ‒ zaoberajúce sa teóriou poznania, - logické, antropologické, etické, estetické či axiologické ‒ zaoberajúce sa hodnotami, najmä v etike a estetike.