Registrácia | Prihlásiť

Semestrálna práca: Byrokratický systém riadenia (Weber) - semestrálna práca

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Čo je byrokracia

Byrokracia je hierarchická organizácia, navrhnutá racionálne ku koordinácii práce mnohých jednotlivcov a k realizácii širokej škály administratívnych úloh a cieľov organizácie. Byrokracia je podľa Maxa Webera tzv. Ideálny typ, vzor ku ktorému sa možno priblížiť zavedeným prvkov racionálneho riadenia. Týmito prvkami sú základné pravidlá :
• pravidelné aktivity smerujúce k dosahovaniu poslania organizácie, jednoznačne sú pridelené jednotlivým pracovníkom ako oficiálne povinnosti. Každý úradník má jasne definovanú oblasť zodpovednosti,
• princíp hierarchie - nižšie postavenie je podriadené vyššiemu. Moc a autorita vzrastajú s postavením pracovníka,
• stály systém abstraktných pravidiel - tieto pravidlá sú aplikované na jednotlivé prípady a určujú postup pre výkon každej úlohy,
• formalistická neosobnosť určuje ideálny prístup úradníka k vykonávaniu svojich povinností - bez vášní, sympatií a antipatií,
• menovanie do funkcie na základe schopností a vedomostí s ohľadom na príspevok pracovníka. Pri povyšovaní sa vychádza z dĺžky praxe a osobnej výkonnosti,
• prísne oddelenie súkromného a osobného príjmu a kontrola demokratickými inštitúciami vylučujú nepoctivosť úradníkov
Hodnotenie (0x):