Registrácia | Prihlásiť

Vypracované otázky: EVS - ekonómia verejného sektora

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady Náhľady
1. Teória ľudského kapitálu
- vlastníkom ľuds. kapitálu je jednotlivec - má 2 zložky:
- vlastnosti (dedičné) (môžeme zmerať napr. hodnotu IQ)
- to, čo investujeme do seba-vzdelávanie, skúsenosti, prax...(môžeme merať napr. vzdelaním, počet rokov vo vzdelávaní

- hlavným predpokladom, na ktorom je táto teória vybudovaná je, že vzdelávanie zvyšuje produktivitu jednotlivca,
- konkurencia je faktorom, ktorý vyrovnáva produktivitu práce medzi jednotl. zamestnaniami,
- z toho vyplýva, že rozdiely medzi produktivitami jednotlivcov môžu vyplývať z rozdielu medzi rozsahom ich spôsobilosti niečo konať a z genetickej dedičnosti jednotlivca,
- rozdiely môžu vzniknúť alebo sa prehĺbiť investovaním do seba, najmä do vzdelávania.

ČISTÝ MODEL ĽUDSKÉHO KAPITÁLU:
1. Jednoduchý model príjmov 2. Model dopytu po vzdelávaní
1./ Jednoduchý model príjmov:
- poskytuje jednoduchý ekonomický výklad rozdielov v príjmoch medzi jednotl. pracovníkmi
- dáva do závislosti príjmy jednotlivca a jeho zdedené prirodz. vlastnosti, vzdelávanie a všeobecnejšie schopnosti získané investovaním do človeka.
Gi = f(QN:; E: )
G - príjmy
QN- prirodzené vlastnosti
E - vzdelávanie a všeobec. schopnosti získané investovaním do človeka
i - jednotlivec
DVE FORMY VZDELÁVANIA:
a) Všeobecné vzdelávanie (vzdelávací systém)
b) Špecifické vzdelávanie ( v prostredí výroby a služieb)
Ako investícia sa hodnotí prostredníctvom rozdielu medzi:
* počiatočnými výdavkami na vzdelanie
* nákladmi vynaloženými na vzdelávanie
* nákladmi obetovanej príležitosti (napr. čas, príjem, ak sme zamestnaní)
* budúcimi aktualizovanými príjmami (priebežne ich hodnotíme, či tá investícia bude výhodná)
...
Hodnotenie (0x):