Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Brzdová sústava v automobile (prezentácia) + Kotúčová brzda v automobile (seminárna práca)

Zobraziť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady Náhľady
Kotúčové brzdy sa v súčasnosti používajú hlavne ako predné aj zadné brzdy osobných automobilov a ako predné brzdy nákladných automobilov. Majú lepšie vlastnosti pri dlhodobom brzdení, kedy vzniká veľké množstvo tepla, ktoré je vďaka lepšiemu chladeniu efektívne odvádzané preč z trecej dvojice. Vplyvom odstredivých síl vzniká samočistiaci účinok od prachu a nečistôt.

Kotúčové brzdy sú trecie brzdy s rotujúcou časťou nazvanou brzdový kotúč. Pri brzdení sú na boky brzdového kotúča pritláčané brzdové platničky ktoré spolu s kotúčom tvoria treciu dvojicu. Brzdový kotúč je priamo spojený s kolesom a jeho šírka a priemer sú priamo závislé od požiadaviek, ktoré sú naň kladené. Konštrukčné prevedenie kotúčovej brzdy závisí od brzdového strmeňa.

Ich otáčajúcou časťou je brzdový kotúč a trecie časti tvoria jeho boky. Na tieto plochy pomocou ovládacieho zariadenia pritláčajú z oboch strán brzdné platničky s trecím obložením. Na materiál kotúča sú podobné požiadavky ako na materiál brzdového bubna. Základné rozmery kotúča, t.j. jeho priemer a šírka trecej plochy sú závislé od požadovaného trecieho momentu a vlastností brzdového obloženia. Kotúč je uchytený prírubou na náboj kolesa spravidla skrutkami. Keď obsluha začne pôsobiť na brzdový pedál, v strmeni brzdy sa pomocou piestu pritláčajú čeľuste k brzdovému kotúču a vytvoria brzdný moment. Ak prestaneme pôsobiť na brzdový pedál, segmenty sa vrátia do pôvodnej polohy vďaka pružnej deformácií svojich tesniacich krúžkov. Kotúčové brzdy (obr.1) dnešných automobilov majú samočinné nastavovanie vôle medzi brzdovým obložením a kotúčom.

Hlavné výhody:
• kratšie brzdné dráhy
• lepšia možnosť chladenia
• ľahká a rýchla výmena platničiek
• nižší sklon k únave bŕzd
• nižšia hmotnosť
• malá citlivosť na zmenu
...
Hodnotenie (0x):