Registrácia | Prihlásiť

Štátnicové otázky: Vypracované otázky na Podnikový manažment

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady Náhľady
1. Charakterizujte externé vplyvy pôsobiace na finančný manažment podniku. Komplexné pôsobenie externých faktorov.

Externé vplyvy pôsobiace na finančný manažment

Podmienkou úspešnosti finančného rozhodovania a podnikovej finančnej politiky je, aby finanční manažéri starostlivo sledovali stav a vývoj ekonomického okolia podniku, aby ho vyhodnocovali a vyvodzovali závery pre svoje konanie.
Základnými externými faktormi pôsobiacimi na fin. manaž. Podnikov sú:
- stav konjunktúry
- rozpočtová politika štátu
- stav meny a monetárna politika bánk
- vývoj miery inflácie
- rozvoj fin. infraštruktúry.
Podnik svojim správaním môže tieto externé faktory ovplyvňovať len veľmi obmedzene, musí ich akceptovať ako dané a prispôsobiť im svoje konanie.

Stav konjunktúry, rozpočtová politika štátu, stav meny a monetárna politika bánk, inflácia, rozvoj fin. infraštruktúry

Stav a vývoj konjunktúry možno súhrnne charakterizovať ukazovateľmi produkcie a zamestnanosti.
Základným ukazovateľom produkcie je hrubý národný produkt a hrubý domáci produkt. Tempá ich rastu globálne vyjadrujú celkovú výkonnosť, celkový stav konjunktúry. Vyčísľujú sa spravidla v bežných cenách ( nominálny HNP,HDP). Pri porovnaní s predchádzajúcimi obdobiami možno zohľadniť celkový vývoj a oceniť produkciu cenami zvoleného východiskového roka. Máme tak možnosť vyjadriť reálny rast produktu. Z hľadiska finančného manažmentu je dôležité ocenenie bežnými cenami, pretože sú to ceny, s ktorými sa podnik stretáva na trhu.
Druhým dôležitým indikátorom konjunktúry je stav a vývoj zamestnanosti. Je spojený s ukazovateľmi produkcie prostredníctvom produktivity práce. Ak sa produkcia zvyšuje rýchlejším tempom ako počet zamestnaných, dochádza k rastu produktivity práce a naopak.
Pre podnik je dôležitý nielen celkový stav konjunktúry, ale predovšetkým stav a vývoj konjunktúry v obore, v ktorom podniká. Z údajov o stave a vývoji konjunktúry musí podnikový manažment vyťažiť pre seba rozhodujúcu informáciu: aký možno v budúcnosti očakávať objem dopytu po produktoch podniku vcelku a v štruktúrnom členení a aký bude vývoj cien vstupov a výstupov.
Hodnotenie (0x):