Registrácia | Prihlásiť

Vypracované otázky: Vypracované otázky na predmet Medzinárodný manažment a podnikanie

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Nové tisícročie sa okrem iného vyznačuje veľkým kultúrnym, environmentálnym, ekon. ale aj globalizačným tlakom na národné podnikateľské subjekty. Proces riadenia nadnár. spoločností spočíva v prepojení faktorov medzinár. politických, kultúrnych a ekon., kt. sa stávajú nevyhnutným predpokladom úspešnosti.

Medzinárodný manažment je aplikáciou manažérskych teórií a techník v medzinárodnom podnikateľskom prostredí.
Medzinárodné podnikanie prestavuje vykonávanie podnikateľských aktivít vo viacerých krajinách sveta.

Medzinárodný manažment je proces plánovania, organizovania, vedenia a kontroly ľudí pracujúcich v medzinárodnej organizácii. Základné manažérske funkcie sa vykonávajú v prostredí multinárodnom. Kladú sa vysoké požiadavky na riadiacich pracovníkov, pri ktorých nie je dôležité z ktorej krajiny pochádzajú, ale to ako zvládnu riadenie nadnárodnej organizácie v podmienkach globalizácie. Musia byť schopní presadzovať národné záujmy v podmienkach globalizácie. Riadenie sa stáva „kaučovaním“/leadership/ pri ktorom manažér jedná so všetkými účastníkmi jestvujúceho problému, zapája ich do riešenia a riešenie je potom výsledkom dohody - názoru pracovníkov z rôznych krajín.

Aby manažér bol schopný pracovať v medzinárodnom kolektíve, musí byť schopný:
1. vytvárať prijateľnú víziu. Všetci zamestnanci musia poznať víziu spoločnosti, kam podnik smeruje, čo musia oni k jej naplneiu robiť.
2. vytvoriť a prijať zdravú stupnicu etických hodnôt. Ak manažér nepozbá etiku, je pravdepodobné, že podnik sa nebude riadiť etickým kódexom. Ak zamestnanci vidia neetické jednanie, nestotožnia sa s ním, nebudú mať záujem o naplnenie podnikovej vízie.
3. umožniť profesionálny a odborný rast zamestnancov, využívať ho pri delegovaní. Poznanie schopností ľudí umožňuje ich vhodné zaradenie v podniku, motiváciu a spravodlivé odmeňovanie.
4. disponovať emocionálnou sebadôverou. Schopnosti zamestnancov treba využívať, zapájať ich do spolurozhodovania. Sebadôvera umožňuje požiadať o spoluprácu bez pocitu nekompetentnosti. Treba vedieť povedať „neviem ako ďalej, poraďme sa“.
5. prijímať zmeny. Zmenu treba považovať za príležitosť. Treba rýchlo navrhnúť zmenený postup i vtedy, keď je to práca navyše, ale výsledok smeruje k získaniu novej výhody.
6. disponovať efektívnymi komunikačnými zručnosťami. Predstavujú relatívne nové požiadavky, kt.sú výsledkom rastúceho prenikania vonkajšieho sveta. Manažér musí presvedčivo formulovať víziu, musí sa zaujímať o názory všetkých zainteresovaných strán, musí vedieť posúdiť hodnotu týchto názorov a získať zamestnancov pre realizáciu zmien.
7. myslieť v globálnom kontexte a dokázať jasne stanoviť priority. Vedenie nadnár.spoločnosti s pobočkami v niekoľkých krajinách je obrovskou výzvou. Vybrať najvhodnejšiu stratégiu, predvídať zmeny, odhaľovať príležitosti, využívať ich v prospech spoločnosti si vyžaduje veľkú dávku ambícií ale aj šťastia.
Hodnotenie (0x):