Registrácia | Prihlásiť

Štátnicové otázky: Pojem, koncepcia a obsahové vymedzenie controllingu, ako nástroja riadenia podniku, úlohy controllingu

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Pojem controlling prenikol do európskej terminológie z USA. Vzhľadom na ťažkosti pri hľadaní výstižného jednoslovného ekvivalentu sa v neanglicky hovoriacich krajinách neprekladá (podobne, ako napr. pojem cash-flow). Slovným základom tohto pojmu je anglické sloveso „to control“, ktoré možno chápať v dvojakom význame:
• vo význame riadiť, ovládať, mať pod kontrolou,
• vo význame kontrolovať, preverovať (v angličtine sa častejšie používa sloveso „to check“).
Controlling je taký nástroj riadenia, ktorý je schopný dokonale popísať skutočný stav, v ktorom sa momentálne organizácia nachádza. Koordinovať všetky výkazy, ktoré má k dispozícii. Pomáhať formulovať ciele podniku a vybrať ľudí, ktorí sú schopní realizovať tieto ciele. Chrániť a najlepšie využiť aktíva podniku. Zozbierať všetky údaje z vonkajšieho alebo z vnútorného prostredia. Byť pomocníkom manažmentu pri rozhodnutiach, ktoré odvrátia nebezpečenstvo, alebo využijú ponúknutú príležitosť. Kontrolovať plnenie plánov, zistiť odchýlky a navrhnúť opatrenia.
Hodnotenie (0x):