Registrácia | Prihlásiť

Semestrálna práca: Pracovná sila a motivácia k práci

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady Náhľady
Jedným zo základných potencionálnych výrobných faktorov, ktoré aktívne pôso-bia vo výrobnom procese a odovzdávajú v ňom svoj výkon, je pracovná sila. Pod tým-to pojmom rozumieme využívanie fyzických a psychických vlastností človeka k realizá-cii podnikových cieľov.
Na aktivizáciu ľudského činiteľa a teda na pracovné výsledky pôsobí komplex faktorov, a to predovšetkým vlastné schopnosti človeka, jeho kvalifikácia, povaha vyko-návanej práce a jej ocenenie, ale aj organizácia práce, pracovné a mimopracovné pod-mienky. Tieto faktory sa premietajú do pracovného procesu a od ich úspešného zladenia závisí účinnosť a efektívnosť vynaloženia ľudskej práce.
Jedným zo základných nástrojov pri plnení hospodárskych a sociálnych cieľov podniku je personálna práca.
V zjednodušenej podobe je možné základný cieľ personálnej práce charakterizo-vať ako aktívnu a cieľavedomú podporu plnenia hlavného cieľa podniku, ktorým je udr-žanie a rozvoj podniku a zväčšovanie jeho majetku v podmienkach trhovej ekonomiky. Je to teda kvalita ľudského potenciálu, ktorá má vplyv na dynamiku podniku. Všestran-né skvalitňovanie ľudských zdrojov a ich čo najefektívnejšie využitie je základným cie-ľom personálnej práce.
Personálna práca sa v podniku realizuje prostredníctvom celého radu činností, kto-ré zabezpečuje prevažne personálny útvar. Personálne útvary sledujú napĺňanie troch základných úloh: strategickej, konzultatívnej a servisnej.
1. Strategická úloha znamená, že personálny útvar je partnerom pre vrcholové riade-nie firmy pri formulovaní a najmä implementácii stratégie riadenia ľudských zdro-jov. To samozrejme predpokladá existenciu podnikovej stratégie ako východiska pre personálnu stratégiu.
2. Konzultatívna úloha znamená partnerstvo personálneho útvaru predovšetkým s lí-niovým vedením podniku. V praxi to dnes znamená najmä orientáciu na tímovú prácu a na prenášanie právomoci a zodpovednosti na zamestnancov.
3. Servisná úloha má za cieľ zabezpečiť každodennú rutinnú činnosť a priebežne zvyšovať jej efektívnosť.
Všeobecne medzi základné činnosti personálneho útvaru patrí:
• Plánovanie pracovníkov - plánovanie potreby pracovníkov, ich počtu, profes-nej a kvalifikačnej štruktúry a ich rozmiestnenie.
• Získavanie a výber pracovníkov - určovanie spôsobov metód interného a ex-terného vyhľadávania pracovníkov, príp. talentov.
• Rozmiestňovanie pracovníkov - zaraďovanie do pracovnej činnosti, snaha o to, aby správni ľudia boli pridelení na správne miesto, ukončovanie pracovné-ho pomeru.
• Hodnotenie pracovníkov a práce - vypracovať a realizovať účinné metódy hodnotenia pracovníkov, hodnotenia práce, popisu práce a pracovných miest.
• Vytvárať správny a účinný systém odmeňovania - presadzovať diferenciáciu v odmeňovaní a využívať motivačné a stimulačné páky.
• Zabezpečiť kolektívne vyjednávania - spolupracovať s odborovými partnermi pri tvorbe kolektívnych zmlúv.
• Vytvárať podnikové sociálne služby - bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci, sociálnu a zdravotnú starostlivosť o pracovníkov, rekreačné, kultúrne, športové služby pre pracovníkov.
• Presadzovať úzku spoluprácu a dobrú komunikáciu všetkých útvarov podniku a všeobecnú informovanosť zhora nadol - spolupôsobiť pri vytvára-ní podnikovej kultúry.

Hodnotenie (0x):