Registrácia | Prihlásiť

Vypracované otázky: Vypracované otázky z manažmentu

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady Náhľady
Otázka č. 1.: Podstata a významy/chápanie pojmu/ manažmentu
Manažment - je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva, ktoré sa vyznačuje pružnou konkurenčnou štruktúrou, voľnými cenovými mechanizmami, schopnými poskytovať kritéria pre objektívnu kalkuláciu nevyhnutnú na efektívnu alokáciu disponibilných zdrojov, ako aj impulzy pre ekonomický rast. Manažment neslúži iba k podnikaniu, ale sa uplatňuje aj pri nepodnikateľských organizáciách, pri ktorých je nevyhnutná racionalita konania. Pojem manažment má rozličné významy:
- manažment ako praktická činnosť - predstavuje druh práce alebo sústavu aktivít, ktorú manažéri vykonávajú; predstavuje koordináciu aktivít iných ľudí, aby sa dosiahli také výsledky, ktoré nie sú dosiahnuteľné jednotlivcami konajúcimi samostatne.
- manažment ako teória či vedná disciplína - je logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia a pod., ktoré sú vypracované na základe abstrakcie a empírie a ktorým sa možno učiť a aj ich vyučovať.
- manažment ako osobitná skupina ľudí - ktorých poslaním je plniť manažérske funkcie. Vzťahuje sa buď na všetkých manažérov alebo len na ich časť, t.j. na vrcholných manažérov organizácií.
...

Otázka č. 2: Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
Manažment vznikol v Spojených štátoch severoamerických. Americký manažment pokračuje aj dnes na tých základoch, ktoré sa vyvinuli v povojnovom období. Jeho silnou stránkou sú počítače, nové metódy ako je napr. automatika, robotika, horizontálna organizácia výroby, totálne riadenie akosti a údržby, logistika a pod..
Po 2. svetovej vojne americká priemyselná vyspelosť upútala pozornosť celého sveta. Západná Európa, Japonsko a iné vyspelé krajiny rýchlo preberali americkú technológiu, priemyselné vedomosti, skúsenosti a osvojovali si americký manažment spolu s jeho terminológiou. Pri aplikované manažmentu v Európe sa predsa však prejavili určité národné odlišnosti, a preto vzniká euroamerický alebo západný manažment, ktorý sa opiera predovšetkým o techniku...

Otázka č. 36: Klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
Medzi dôležité hľadiská členenia rozhodovania a rozhodnutí:
d) podmienky rozhodovania podľa informovanosti rozhodovacieho subjektu,
e) postup rozhodovania,
f) závažnosť /význam a dosah/ a zložitosť rozhodovacích problémov,
g) subjekt rozhodovania,
h) metódy poožívané pri rozhodovaní
...

Otázka č. 53: Vymedzenie komunikácie, model komunikačného procesu, druhy komunikácie
Komunikácia: je prostriedok, pomocou ktorého sa ľudia v organizácii spájajú na dosiahnutie spoločného cieľa. Je to proces prenášania informácie od jednej osoby /skupiny/ k inej osobe /skupinám/
Na uskutočnenie komunikácie sú potrebné 3 podmienky:
1. do jej procesu sa musia zapojiť min. dvaja ľudia, t.j. odosielateľ a prijímateľ
2. musí existovať informácia, ktorá je predmetom komunikácie
3. musí sa uskutočniť prenos informácie

Funkcie komunikácie:
Informačná - poskytuje informácie pre rozhodovanie
Motivačná - motivuje ľudí k plneniu cieľov organizácie
Kontrolná - kontroluje činnosť jednotlivcov a skupín
Emotívna - umožňuje vyjadriť uspokojenie z plnenia sociálnych potrieb
...
Hodnotenie (0x):