Registrácia | Prihlásiť

Seminárna práca: Poruchy správania zo špeciálnopedagogického hľadiska

Zobraziť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
Poruchy správania zo špeciálnopedagogického hľadiska

Poruchy správania v oblasti špeciálnej pedagogiky majú svoje členenie podľa stupňa spol. závažnosti a nebezpečnosi.
Delia sa na asociálne a antisociálne.
Ďalej sa členia podľa príčin prevládajúcej zložky osobnosti narušeného na:
- jednotlivcov s poruchou osobnosti,
- osoby neurotické,
- osoby sociálne neprispôsobivé,
- osoby s poruchou kognitívnych schopností.
Všetky psychické funkcie môžu byť nejakým spôsobom narušené. Z kognitívnych procesov býva často narušené vnímanie, pamäť, myslenie a reč.
„Poruchami správania sú v ŠP všetky nápadné odchýlky od správania priemerného dieťaťa. Týmito odchýlkami, ktoré majú dlhodobý charakter alebo sa často opakujú, jednotlivec na seba upozorňuje najbližšie okolie“. (Klíma)
Môže ísť o nápadné odchýlky v správaní, tie však nemusia mať asociálny, prípadne antisociálny charakter. Pedagogika psychosociálne narušených, sa zaoberá len takými poruchami správania, ktoré sa nedajú ovplyvniť bežnými pedag. prostriedkami a vyžadujú si špeciálno-pedagogickú intervenciu. Jednotlivec svojim správaním porušuje mravné a právne normy spoločnosti. Dostáva sa do rozporu so Zák. o rodine a Trestným zákonom.
Ústavná výchova - opatrenie, keď jednotlivec opakovane a vážne porušuje mravné normy spoločnosti.
Ochranná výchova - opatrenie, ktoré nariaďuje súd pri porušovaní právnych noriem spoločnosti na základe príslušných ustanovení Trestného zákona u mladistvých.
Hodnotenie (0x):