Registrácia | Prihlásiť

Štátnicové otázky: Didaktika odborného výcviku

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
1. POJEM A PREDMET DIDAKTIKY ODBORNÉHO VÝCVIKU.

Didaktika:
- z gréckeho didaskein - učiť,
- z gramatického slova didactos, didascó - vychovávať, poučovať, učiť, vyučovať, vzdelávať,
- má dvojitý význam, a to vyučovaciu činnosť učiteľa a učebnú schopnosť žiaka,
- poukazuje na vzájomnú činnosť učiteľov a žiakov,
- je jednou z vedných disciplín pedagogiky,
- je vedná pedagogická disciplína,
- považuje sa tiež za vedu, ktorá sa zaoberá rozumovou výchovou,
- inými slovami = teória vyučovania, je teoretickým východiskom, ktoré skúma vyučovací proces v celej jeho dynamickej šírke a komplexnosti,
- skúma zákonitosti vyučovacieho procesu so zreteľom na osobnosť žiakov v súlade so všeobecným cieľom výchovy aj so špecifickosťou vedy, z ktorej vyučovací predmet čerpá svoje poznatky,
- je veda o obsahu vzdelávania a o procese vyučovania a učenia,
- školská didaktika: je disciplína zaoberajúca sa vyučovacím procesom.

V minulosti sa väčší dôraz kládol na vyučovací proces ako na osobnosť žiaka, absolutizovanie činnosti učiteľov.
Prvé začiatky didaktiky siahajú do staroveku: Sokrates, Platón, Aristoteles.
M. F. Quintilián: z hľadiska didaktiky napísal 12 kníh o výchove rečníka - dielo je považované za prvú didaktiku.
Medzníkom vo vývoji didaktiky - bol J. A. Komenský. Prispel k obohateniu didaktiky dielom Didaktika magna (Veľká didaktika).
Hodnotenie (1x):