Registrácia | Prihlásiť

Skriptá: Vypracované otázky z Logistiky

Skryť detaily | Obľúbený
Náhľady Náhľady Náhľady
1. VYMEDZENIE POJMU LOGISTIKA

Pôvod termínu logistika nie je celkom jasný. Pravdepodobne je odvodený z gréckeho logos (slovo, reč, rozum, počítanie) alebo logistikon (dômysel, rozum).
» Pôvodne sa termín logistika používal a uplatňoval v oblasti vojenstva pri riešení otázok spojených so zásobovaním a pohybom vojenských jednotiek.
» V polovici 60. rokov prevzali tento termín aj s filozofiou obsahovej náplne rôzne civilné odvetvia hlavne v USA.
» Logistika sa stala predovšetkým v druhej polovici 80. rokov obľúbeným označením niektorých procesov v podniku s veľmi rozdielnym významom. Jednoznačnosť a zhodné pozadie tohto pojmu bolo možné u rôznych autorov a inštitúcií identifikovať len veľmi zriedka. V dôsledku toho koexistujú dnes také pojmy ako zásobovanie, nákup, materiálové hospodárstvo a logistika vedľa seba, ale často s veľmi rozdielnym obsahom a funkciami.

Logistika je prierezová disciplína, ktorá riadi, plánuje a koordinuje hmotné, hodnotové a informačné toky od nákupných organizácií do podniku, vo vnútri podniku a od podniku na predajné trhy.
Objekt logistiky: všetky druhy materiálov, ktoré sa objavujú v materiálovom toku v podniku.
Funkcie logistiky: nákup, skladovanie, plánovanie a riadenie výroby, riadenie zákazok a distribúciu.
Úlohou logistiky je teda zhromažďovať a spracovávať tok informácií z odbytového trhu, transformovať obsah informácií na trh obstarávací a integrovať ich s tokom materiálových potrieb.
Hlavným cieľom logistickej koncepcie je uspokojenie potrieb zákazníka prostredníctvom logistického reťazca.
Logistický reťazec - Východzie materiály a s nimi zviazané informácie, v priebehu premeny vo výrobok na ceste k zákazníkovi, prechádzajú funkčnými prvkami podniku nákupom, výrobou a odbytom. Útvary, ktorými toto putovanie prebieha, tvoria články reťazca spojujúceho zdroje surovín, cez dodávateľov polotovarov a komponentov, nákup podniku, jeho výrobu a odbyt až po distribučnú sieť so zákazníkmi.
Hodnotenie (0x):